Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

T-Forden fyller 100

Publicerad: 27 oktober 2008, 09:18

Det är precis 100 år sedan T-Forden lanserades på en bilmässa i London. Det var bilen som satte världen på hjul och vars produktionssiffra på 15 miljoner först skulle slås av Volkswagen.


I teknikhistorien markerar T-Forden steget från hantverk till det löpande bandet. Vår tanke var därför att påminna om ”Mått-Johan”, Carl Edvard Johansson, som uppfann den måttsats som gjorde löpandebandstillverkningen möjlig.

Men det är lite för tidigt. De första åren byggdes T-Forden hantverksmässigt, en bil åt gången. Först under 1910-talet provar och inför Henry Ford gradvis olika metoder för att skapa ett flöde i arbetet. Slädar och rullbanor av olika slag provas tills det ändlösa kedjedrivna transportbandet installeras 1914.

Jonasson fick sitt första patent på en ”Måttsats för precisionsmåttagning” 1901 och 1907 började de första måttsatserna säljas på världsmarknaden. Succén var omedelbar i all slags verkstadsindustri och efter tio år av resor, särskilt i USA, säljer Mått-Johan sin verksamhet i Sverige och startar ett bolag i USA.

Men krisen efter första världskriget och växande konkurrens för företaget på knä. Räddaren blir Henry Ford som 1923 köper företaget och anställer C E Johansson. Han skulle stanna där 12 år och under tiden hann han även med att spika hur lång en tum borde vara. 25.400 mm blev den internationella standarden från 1933.

Även om Ford ägde hans bolag så var verksamheten helt marknadsorienterad. Välkänt är citatet från Cadillacs chef Henry Leland: Det är bara två människor jag lyfter min hatt för, Förenta Staternas president och herr Johansson från Sverige”.
Leland var Mått-Johans första köpare i USA någon gång 1907 och ryktet om hans träskrin med blänkande passbitar spreds i ingenjörskretsar. Med tiden skulle Mått-Johan hyllas för att med sina precisionsbitar gjort den amerikanska rustnings- och bilindustrins till segrare i världskriget.

Att han slutade som Fordanställd var inte vad han drömt om, men när han tog pension som 74-åring och for hem till Eskilstuna så var som en aktad uppfinnare. Vi lyfter på hatten, betänker att det var 65 år sedan han dog och kontaterar att måttsatsen tillverkas än idag.

Och T-Forden då? Tja, låt oss minnas att den var tänkt att köras på inhemsk etanol. Nya oljefynd och modern raffineringsteknik gjorde dock bensinen till ett betydligt billigare alternativ. Hundra år senare går utvecklingen åt motsatt håll.

Pär Rittsel

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.