Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ta Volvon jorden runt – i miljöns namn

Publicerad: 16 November 2009, 07:43

Släng dig i C30:n och kör jorden runt fortare än någon så vinner du. Men bara virtuellt, förstås.


Ta en Volvo C30 Drive och ta ett virtuellt Facebook-varv runt jorden. Så ser Volvos senaste pr-kampanj för miljön ut. Om du och dina globala kontakter fixar varvet snabbare än någon annan ser ni till att ett klimatneutraliserande projekt någonstans får 15.000 euro. Utöver det stöter Volvo Personvagnar ytterligare pengar per deltagare i laget.

Tävlingen, Drive Arount the World, pågår under 80 dagar och sägs utgöra ett socialt experiment.

– Drive Around The World bygger på filosofin att en människas kopplingar till resten av världens befolkning bara är sex steg bort. Vår tanke är att skapa ett engagerande experiment som lockar människor att ta kontakt med varandra på ett nytt och unik sätt, säger Lukas Dohle, ansvarig för Live Communication och sociala media på Volvo Personvagnar, i en kommentar.

Istället för att fysiskt köra en bil går tävlingen alltså ut på att virtuellt köra maxsträckan för en C30 Drive på en tank, cirka 133 mil, och överlämna bilen till en Facebook-kontakt som fortsätter ytterligare 133 mil och så vidare upp till 4.000 mil, en sträcka som motsvarar ett varv runt jorden.

Det vinnande lagets 15.000 euro doneras till ett klimatneutraliserande Myclimate-projekt.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.