Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Tankningskrav på miljöfordon viktigare än bonus-malus”

Publicerad: 22 Augusti 2016, 05:03

DEBATT Man måste se till att bilarna drivs med miljövänligt bränsle, skriver Gustav Melin, vd på Svebio, Svenska Bioenergiföreningen.


Ämnen i artikeln:

Svebio

Koppla miljöbilsstöden till tankningskrav. Det räcker inte att sälja ”miljöbilar”. Man måste också se till att bilarna drivs med miljövänligt bränsle. Det vore en bättre linje än ett krångligt bonus-malussystem.

Och man får inte glömma bort företagsbilarna, som har kraftigt styrande inverkan på hela bilmarknaden. För att få skatteförmån för företagsbil borde man visa att man tankat miljövänligt bränsle.

Häromdagen konstaterade Dagens Nyheter att det går trögt med försäljningen av miljöbilar. Inte ens elbilarna har någon riktig skjuts på marknaden, trots att de får mycket uppmärksamhet i media och en generös supermiljöbilspremie. Och etanolbilar säljs nästan inte alls. De senaste åren har ”miljöbilar” till största delen varit snåla dieselbilar, alltså bilar som drivs med fossilt bränsle.

I den här situationen har vi och många andra lämnat in remissyttranden över en statlig utredning om bonus-malus-beskattning av nya bilar.

Under flera år har bonus-malus lyfts fram som det trollspö som ska få fart på miljöbilsmarknaden och ersätta de tidigare direktsubventionerna i form av miljöbilspremier och den hittillsvarande differentieringen av fordonsskatten.

Alla blev vi nog lite brydda när vi läste utredningens egen siffra om att bonus-malus bara ger en reduktion av utsläppen med 1 eller högst 1,7 gram CO2 per kilometer. Plötsligt framstår bonus-malus som ett ganska trubbigt redskap för att nå målet om en fossilfri fordonsflotta.

Utredningen har fått mycket kritik, av oss och av många andra remissinstanser. Märkligt nog innehåller den inga förslag och kommentarer om förmånsbilarna.

Hur kan man göra förslaget bättre? Och ska vi över huvud taget ha bonus-malus? Är det inte bättre att helt styra klimatpolitiken, också i transportsektorn, med skatt på utsläppen av koldioxid, och därefter låta marknaden ta fram de tekniska lösningarna i fri konkurrens. Det är vår huvudlinje från Svebio. Direkta subventioner ska man undvika.

Men OM vi ska ha bonus-malus så måste det gynna alla typer av fordon som kan drivas med förnybar energi, och bedömningen av fordonens klimatnytta måste ske utifrån ett livscykelperspektiv, inte utifrån vad som kommer ut ur avgasröret.

Man kan inte fortsätta att värdera etanolbilar och biogasbilar som om de körs med bensin och diesel. Och elbilar har inte nollutsläpp, utan borde värderas utifrån nordisk elmix. Ett minimikrav är att etanol- och biogasbilar får den flexibilitetspremie som föreslogs av FFF-utredningen.

Men, säger vän av ordning, flexifuelbilar och bifuelbilar körs ju i dag ofta på fossilt bränsle. Det är riktigt, och därför måste ett bonus-malus-system kopplas med ett tankningskrav.

För att få bonus för en bil som kan drivas med etanol, biogas eller ren biodiesel (B100 och HVO100) borde man kunna visa att man tankat med förnybart bränsle genom en självdeklaration där man anger körsträcka och inköpt bränsle. Dagens betalsystem gör det lätt att göra efterhandskontroll.

Också för förmånsbilarna borde man ha ett tankningskrav, det vill säga ett krav på att de drivs med klimatvänligt icke-fossilt bränsle, för att få utnyttja värdet av skatteförmånen. Då skulle alla förmånsbilarna inom kort tid bli verkliga miljöbilar som drivs med icke-fossila bränslen, biodrivmedel eller förnybar el. För de snåla dieselbilarna borde man kunna kräva att de drivs med bästa möjliga diesel.

Redan i dag är det tekniskt möjligt att blanda 70 procent biodiesel av drop-intyp (HVO) i diesel. Det borde inte vara något problem för bränsleleverantörerna att ge information på kvitton och kortutdrag om att man tankat förnybart och kanske även hur stor klimatnytta den tankade dieseln har, om man vill koppla förmånsvärdet till det.

Egentligen borde alla bilar som säljs i dag kunna drivas med ett förnybart bränsle, det vill säga vara bränsleflexibla. De snåla dieslarna måste kunna gå på ren biodiesel, och laddhybriderna på etanol i stället för bensin.

Om vi menar allvar med ett 100 procent förnybart energisystem med låga klimatutsläpp kan vi inte fortsätta och investera tiotals miljarder varje år i fordon som enbart kan drivas med fossil bensin och diesel. Det är inte en hållbar politik.

Gustav Melin, vd, Svebio

____________

Läs fler debatter på Aktuell Hållbarhet.

Ämnen i artikeln:

Svebio

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.