Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Test: Hur hållbar och framtidssäkrad är din affärsstrategi?

Publicerad: 19 Februari 2015, 08:28

Hur bra möter ditt företag/din organisation de stora hållbarhetsutmaningarna? Kännetecknas du av att vara en ”transformativ ledare”? Tolv frågor ger dig svar….


Ämnen i artikeln:

CsrHållbara Affärer

Miljöaktuellt har fokus på hållbarhet och på konferensen Sustainble Business Day berättar vi att stora hållbarhetsutmaningar får allt fler företag att ställa om sin strategi i affärsmodeller. Dessa pionjärer benämns av UN Global Compact som transformativa ledare och kännetecknas av att de utvecklar en ny, unik och hållbar affärstrategi.

Konsultbolaget Accentures har tagit fram tolv frågor som ger en indikation på hur bra ditt ditt företag/din organisation är

Ju fler påståenden nedan du kan svara ja på, desto mer transformativ är du och ditt bolags affärsstrategi.

KLICKA HÄR FÖR ATT TESTA DITT FÖRETAGS HÅLLBARHETSSTRATEGI

Hållbar affärsstrategi
1. Vi har en god förståelse för hur vi som företag påverkar och blir påverkade av globala hållbarhetsutmaningar…

2. Vi vet vilka av vårt bolags förmågor som är nyckeln för att positivt bidra till samhällsutvecklingen..

3. Vi har satt en strategi för hållbarhet baserat på en målsättning om tillväxt och differentiering…

Värdering och styrning
4. Vi förstår vilket finansiellt värde vi skapar för vårt bolag genom vårt hållbarhetsarbete…

5. Vi har en god förståelse för vilket värde vi skapar för samhället och hur vi skapar det värdet…

6. Vi har en tydlig koppling mellan utkomsten av vårt hållbarhetsarbete och utvärderingen av våra anställda och vårt belöningssystem…

Innovation och teknologi – cirkulär ekonomi
7. Vår försäljning och vårt erbjudande mot våra kunder fokuserar på hur vi kan skapa värde för dem i stället för att optimera vår säljvolym…

8. Vår tillväxt är i stort frikopplad från materialanvändning – vi kan öka våra intäkter utan att använda mer naturresurser…

9. Vi använder nya teknologier – speciellt digitala – för att kunna erbjuda våra kunder smartare lösningar…

Samarbete och engagemang
10. Vi arbetar med många olika typer av partners från olika sektorer för att uppnå gemensamma hållbarhetsmål – till och med konkurrenter…

11. Vi är transparenta med vad vi gör och är hela tiden i dialog med våra huvudintressenter för att engagera dem i vårt arbete…

12. Vi står på barrikaderna för att driva våra hjärtefrågor och de hållbarhetsområden vi är duktiga inom framåt – för att få mer engagerade medborgare och bättre lagstiftning…

Vi samlar in statistik inför konferensen Sustainable Business Day den 3 mars. Berätta hur många påståenden du kan svara ja på. 

(Som tack för att du svarar erbjuder vi dig dessutom att komma till konferensen till extra förmånligt pris)

Miljöaktuellt, redaktionen

Ämnen i artikeln:

CsrHållbara Affärer

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.