Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag16.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

The Guardian: Från och med nu skriver vi alltid “klimatkris”

Publicerad: 20 Maj 2019, 07:03

The Guardian ersätter ordet klimatförändringar med ordet klimatkris.

Foto: Takver/Flickr

The Guardian, en av västvärldens ledande tidningar och opinionsbildare, meddelar nu en ny språkpolicy för klimatrapporteringen.


Den engelska tidningen och sajten kommer hädanefter att helt undvika termen ”climate change”, alltså klimatförändringar, och istället uteslutande använda uttryck som kommunicerar att det rör sig om en kris och ett nödläge. Nu aktuella begrepp är “climate emergency, climate crisis och climate breakdown”. Vidare kommer tidningen i större utsträckning att använda begreppet “global heating”, global upphettning, framför det i dag vanliga “global warming”, global uppvärmning. Det förstnämnda kommer dock fortsatt att förekomma i texterna.
”Vi strävar efter att vara vetenskapligt exakta, samtidigt som vi vill kommunicera allvaret i situationen. Uttrycket ’climate change’ till exempel, låter ganska passivt när forskarna talar om mänsklighetens största katastrof”, säger The Guardians chefredaktör Katharine Viner, i en kommentar i tidningen.

The Guardian går sedan vidare och visar exempel på hur begreppet klimatförändringar allt oftare får stå åt sidan för begreppet klimatkris av forskare och ledare i världen. Här citeras FN:s generalsekreterare António Guterres, påven samt klimatforskaren Hans Joachim Schellnhuber, en tidigare rådgivare till Angela Merkel. Slutligen, för att legitimera sitt beslut ytterligare, citerar tidningen Greta Thunberg som vid upprepade tillfällen återkommit till att det är en global kris och ett nödläge det hela handlar om.

Läs om The Guardians ställningstagande

Björn Anderberg

bjorn.anderberg@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.