Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Toyota siktar på en hybrid i varje ringhörna

Publicerad: 18 oktober 2008, 14:01

Tidigare i år hävdade företrädare för Toyota att man skulle ha minst en hybridmodell i varje marknadsegment, det vill säga ända upp i premium-klassen, före 2020. Sedan dess har företagets högsta ledning också bekräftat den målsättningen.


Men Toyota gör en reservation. Istället för ”fullvärdig” hybridteknik som hos till exempel Prius kan det bli frågan om så kallade milda hybrider. Men detaljer som hur el- respektive förbränningsmotor integreras och om det är aktuellt med regenerativa bromsar förblir oklart en tid till. Tillverkaren nöjer sig med att konstatera att fullvärdig hybridteknik i små bilar inte är miljömässigt lönsamt.

Enligt rykten skulle knappt tre meter långa Toyota IQ bli den första småbilsmodellen med det mindre hybridalternativet. Den beräknas nå marknaden runt 2010. Nuvarande IQ väntas nå Europa efter årsskiftet och med början i november säljs bilen i Japan, då med två motoralternativ: en trecylindrig bensinmotor på en liter och 68 hästkrafter samt en 1,4 liter stor diesel på 90 hästkrafter.

Enligt Toyota ska koldioxidutsläppen för bensinmodellen hamna under 100 g/km. Vilka värden den milda hybriden kan väntas få är ännu okänt.

Enligt tyska Auto Motor & Sport räknar man också med att Toyota väljer den äldre nickelmetallhybridtekniken – inte litiumjon – för sina billigare modeller, men där effekten skruvats upp så att bilen ska kunna köras 40 kilometer på uteslutande el, på en laddning.
Toyota uppges däremot inte ha för avsikt att satsa på rena elbilar, eller bilar med bränsleceller som enda energikälla.

Fredrik Granlund

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.