Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag11.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Trängselskatten – mycket bra och mycket dålig!

Publicerad: 16 Januari 2006, 08:56

Nu har vi haft trängselskatt i Stockholm i ett par veckor och resultatet så långt är mycket bra – och mycket dåligt. Fördelarna är uppenbara men det finns också en baksida.


Hittills är resultatet av trängselskatten en märkbar minskning av infartstrafiken, betydligt bättre framkomlighet innanför tullarna och mycket lättare att hitta parkeringsplatser.

Trafiken mellan kl. 06.00 och 19.00 har minskat med ca 120 000 bilar, jämfört med en normaldag under perioden september-december 2005. Det är en minskning med mer än 25 %. Håller detta i sig så är det en succé!

Alla borde vara mycket nöjda med resultatet men så är inte fallet. Motståndarna till Stockholmsförsöket är lika aktiva och negativa idag, som under hela förberedelseperioden för införandet.

Maxsumman för trängselskatten under en dag är 60 kr. Det är vad det kostar att parkera i en del av garagen på Birger Jarlsgatan, vid NK-huset och en del andra parkeringsgarage i innerstan – per timme. Det motsvarar 5 timmars parkering vid P-automat på de flesta gatorna i innerstan. Så egentligen borde inte motståndarna till trängselskatten tycka att prislappen är för låg – den är ju för låg.

Tänk samtidigt – hur mycket tid som sparas i trafiken genom att köerna minskat, det är lättare att ta sig fram på gatorna och du hittar en ledig parkeringsplats ganska lätt. Den maximala trängselskatten för en dag sparas snabbt in – det handlar om max 10 minuters besparing i körtid, och detta baseras på endast 360 kr/tim. Att spara in 10 minuter i restiden görs med lätthet. Låt oss jämföra med en managementkonsult eller finansiell rådgivare, som kostar ca 1 500 kr/tim, då motsvarar det bara 2 minuter och 24 sekunder i tidsbesparing – och detta är för att täcka maxskatten för en dag.

Du som är motståndare till Stockholmsförsöket – uppskatta att du kan fortsätta köra bil in och ut ur Stockholms innerstad! Du spar massor med tid och pengar, eftersom ni kommer fram mycket snabbare, och på gott humör eftersom du slappp onödig tid i köerna, och parkeringsplatsen var ledig.

Det finns tyvärr en baksida för Stockholmsförsöket, och det är administrationen och den enorma krånglighet som vi drabbas av, eftersom Vägverket, planerarna/teknikerna och politikerna inte förstått att man måste underlätta för de som trots allt måste passera tullarna med sina fordon.
Transpondrarna är ett rent hel…ke att få fast, beroende på att rutan är så kall nu när det är vinter. Att ingen tänkte på det! Bor man i villa och har varmgarage så kanske det går att få upp temperaturen till 15 grader C på rutan. Men alla vi som inte har garage, utan bor i lägenheter utanför och innanför tullarna, vi ska ”använda hårtorkar”. Det är inte så lätt att hitta de där två hålen i väggen i bilen att stoppa kontakten i!

När transpondrarna väl sitter där visar det sig att Vägverket inte lyckats få autogiroöverföringen att fungera. Trots upprepade telefonsamtal och mycket trevligt tillmötesgående från kundtjänsten på 0771-292929 fungerar det fortfarande inte för mig, trots att jag fick transpondern för ett par veckor sedan. Men Kundtjänst har lovat att fixa det. Tills det är ordnat måste jag antingen gå (köra?) till Pressbyrån eller 7-Eleven. Hur kan det bli så fel?

Jag bor i innerstan så jag har inga problem, för där ligger ju 7-Eleven-butikerna i varje gathörn. Men om jag bor i Nacka? Glöm det! 7-Eleven-butiker och Pressbyråer är sällsynta utanför tullarna. Alla bilar och lastbilar måste tankas, och det vore ju logiskt att kunna betala i samband med det – men det var nog ingen som tänkte på!

Kvarstår alltså alternativet att göra betalningarna genom Internet, och det är ju ett enkelt sätt, om man har en dator och Internet. Det har de flesta, men inte alla. Och jag måste själv kolla om jag har någon skuld att betala, för jag får ju ingen räkning eller aktiv information om betalningskrav förrän det är för sent. För 10 kr i trängselskatt får jag 70 kr i extra avgift om jag betalar in för sent. Ett privat företag hade fällts för ocker för detta.

Jag som kanske körde ut ur Stockholm för att åka till min stuga i fjällen, där jag varken har PC, Internet eller Pressbyråer, 7-Elevenbutiker, Svenska Kassaservice eller andra betalställen inom 10 mils radie. ”Senast 5 dagar” går fort, speciellt om man vistas i fjällen eller i solen och värmen en vecka!

En sak till – jag har en tjänstebil och ville koppla transpondern till ett eget privat bankkonto/autogiro. Men det gick inte. Eftersom jag använder bilen ganska mycket privat tycker jag inte att det är rätt att belasta företaget med trängselskatten. Jag vill betala själv för att slippa arbetsgivaravgift, inkomstskatt, administrationsarbete för företaget, etc. Nej, så är systemet inte konstruerat. Staten får alltså in mer pengar än bara trängselskatten. Dessutom får jag inte något betalningsunderlag för vad jag betalar skatten för. När jag lägger i så lite som en kr i en P-automat får jag däremot ett kvitto.

Avslutningsvis. Det finns en mängd andra negativa tekniska delar som de ansvariga inte lyckats lösa, exempelvis detta med stulna bilar och nummerskyltar. Bara den bestulne betalar in i tid så slipper hon/han betala den extra avgiften på 70 kr för sen inbetalning. Att företag och privatpersoner kommer att behöva mycket tid för överklaganden och byråkrati verkar vara en självklarhet – det skapar ju arbetsuppgifter.

Resultatet och omdömet hittills
Mycket bra att trängselskatten införts eftersom det ökat framkomligheten, spar tid och pengar och inte minst är en nödvändig miljöinsats för att minska transporternas utsläpp av CO2, SO2, NOx, partiklar, etc.
Mycket dåligt för att de ansvariga för försöket inte förstått att grundläggande administrativa problem måste lösas innan försöket startar, för att underlätta för de som trots allt måste använda egen transport in och ut från Stockholms innerstad.

Magnus Enell
magnus@enell.se
Enell Sustainable Business AB

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.