Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Tre snabbmatsjättar i stor miljökamp

Publicerad: 5 Februari 2009, 14:49

För de tre svenska hamburgerjättarna är csr och miljöprofilering ytterst viktiga verktyg. Miljöaktuellts kartläggning visar att de tar olika stort ansvar.


Ämnen i artikeln:

AffärerCsr

Läs även:
 Fråga för fråga: Så svarade de tre hamburgerjättarna

 Lönsamt med miljö på agendan

 Analys: Experternas hemläxa till snabbmatskedjorna

De tre största hamburgerkedjorna i Sverige, McDonald’s, Max och Burger King, har valt att satsa olika mycket på sitt miljö- och hållbarhetsarbete. McDonald’s tar hjälp av oberoende experter från en rad miljöorganisationer och konsultföretag. Bolaget säger sig vilja vara förberett på allt inom hållbarhet och har därför inga exakta miljömål.

Konkurrenten Burger King håller lägre profil i miljöfrågor och har till exempel ingen csr-ansvarig i Sverige. Under de senaste åren har bolaget dock ändrat attityd något och startat upp några konkreta hållbarhetsprojekt. Svenska kedjan Max jobbar mot konkreta målsättningar, däribland att uppnå noll koldioxidutsläpp före 2012.

– Det spelar roll för oss om hela branschen gör bra saker, för många kan inte skilja på varumärkena. Vi vill jobba för att hela branschen ska komma med i hållbarhetsfrågor för det höjer anseendet för branschen som helhet, säger Pär Larshans, hållbarhetschef på Max.

Burger King har meddelat att man släpper sin första internationella csr-rapport i slutet av detta år. McDonald’s gav ut sin första csr-rapport 2002 och Max vision för hållbarhetsarbete upprättades samma år. Alla tre företagen hävdar att de jobbar med sina underleverantörer för en hållbarare produktion.

– Vi kräver att våra leverantörer utför en så kallad ”self assessment” i socialt ansvarstagande. Därefter inspekteras de av en oberoende certifieringsorganisation, säger McDonald’s csr-ansvariga Petra Dahlman.

Max nästa leverantörsprojekt handlar om att sätta sig ner med bönder och dra ner på miljöbelastningen. Under tiden som Max sänker sin miljöbelastning klimatkompenserar bolaget till 100 procent med trädplanteringar i Afrika.

– Detta ser vi som en skatt på oss själva och som leder till att vi ökar det ekonomiska incitamentet att sänka vår egen belastning. Detta verkar även som en inspiration för andra företag att sikta mot att bli klimatpositiva, säger hållbarhetschef Pär Larshans.

Max är även den enda som deklarerar hur mycket koldioxidutsläpp deras produkter ger upphov till.
Både McDonald’s och Burger King återvinner all sin frityrolja. McDonald’s använder biodieseln till egna transporter och uppger att det ger en besparing på 20 procent.

Fakta: Så gjorde vi testet
De tre hamburgerkedjorna fick svara på samma frågor om miljö och hållbarhet och därefter följde en kort intervju med företagens hållbarhetsansvariga. Information hämtades även från företagens svenska och internationella webbsidor. Företagen bedömdes sedan av en expertpanel utifrån hur långt de kommit i sina respektive hållbarhetsprogram.

Läs testet här

Hanna S Backman

Ämnen i artikeln:

AffärerCsr

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.