Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Trend: företag sätter internt pris på koldioxid

Publicerad: 7 oktober 2015, 04:55

Allt fler företag har satt en egen prislapp på sina utsläpp.


Antalet företag som sätter ett internt pris på koldioxid har ökat i raskt takt senaste året, från 150 till 437, visar en rapport från analysorganisationen CDP som SvD skriver om. Antalet har under året fördubblats bland amerikanska och kanadensiska företag och tiodubblats i Asien, till exempel hos Mazda och Nissan.

Även några svenska företag har tagit steget att införa ett internt pris på utsläpp av koldioxid, bland andra SAS, Boliden och Tetra Pak. Nordea och fastighetsbolaget Castellum planerar att att införa ett sådant styrmedel inom de närmaste två åren.

Andra nordiska företag på listan är danska Danone, finska Fortum och norska Statoil.

Läs rapporten här (pdf).

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.