Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Trendspaning Kina – Alla pratar cleantech

Publicerad: 17 November 2010, 10:48

Hållbarhet. Grön energi. Greentech. Det är orden på allas läppar oavsett vem man än möter i Kina. Så var det inte för bara några månader sedan. Teknik360 har gjort ett nedslag i Kina.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Under en resa i Kina -­ världens största utsläppare av koldioxid ­ – mötte jag ett stort antal svenska och kinesiska företagsledare. Alla vittnar om den enorma kraften i Kinas nya nitiska miljömål och enorma investeringar för att uppnå dem. Om man tidigare framhöll låga lönekostnader eller billig produktion som konkurrensfördelar, så är det gröna innovationer som driver affärer idag.

– För sex månader sedan var det bara tomt snack. Nu händer det på riktigt. Och det går undan, säger Clive O¹Leary, utvecklingschef för svenskholländska kemijätten AkzoNobel i Kina.

När den kinesiska regeringen pekar i någon riktning så pekar de med hela handen. Med landets nya femårsplan (2011-2015) vill regeringen tydligt utveckla grön teknologi och energieffektiviseringar som möter efterfrågan på hållbar utveckling.

Målet är inte bara att minska utsläppen och avgaserna som på många håll ligger som ett grått täcke över städer och industriområden. Kina vill också bli världens ledande exportör av gröna produkter.

En holländsk korrespondent i Shanghai, som bevakat kinesisk ekonomi under flera år, förklarar att svängningen mot gröna mål varit helt obeskrivbar senaste tiden. Han uppfattning är att Kina vill ta rollen som världens hub för grön teknologi. Precis som Sydkorea och Taiwan blev världsledande inom hemelektronik, med varumärken som LG Electronics och Samsung, vill Kina bli
världens ledande exportör av miljövänliga innovationer.

De högt satta miljömålen är också ett sätt att rensa bort ovälkomna bolag. Många mindre företag och fabriker väntas gå under då de inte kommer lyckas leva upp till miljöregleringarna.

Redan idag är Kina ledande i det globala cleantech-rallyt. En rapport från World Watch Institute skriver att ²Regeringar och industrier världen över kämpar för att hålla jämna steg med Kina² och framhåller att Kina lyckas med det USA misslyckas med, att implementera tydliga miljöpolicyer.

Och det är bara början. Varje dag går det att läsa i China Daily, Shanghai Daily och de andra statskontrollerade dagstidningarna om nya framgångar, mål och planer gällande gröna investeringar. De ska bli störst inom allt, tycks det som. Elbilar, hållbart byggande, energieffektivisering. Människorna ska bli lyckligare, industrierna ska bli renare, samhället rikare.

Även om det är regeringen som enhälligt beslutar om landets riktning så beskrivs den gröna omställningen oftast som ett krav från folket.

– Befolkningen vill leva i en renare miljö, med friskare luft och renare
vatten. Det händer nu när ekonomin har nått en viss nivå, säger Zheng Hai Hong, VD för Sanding Steel Pipe Engeneering, vilka investerat tungt i miljöförbättringar för att kunna vinna nya affärer.

Investeringsviljan i grön energi och teknologi är stort i landet. Till
skillnad från Europa där det visat sig vara svårt att börsnotera bolag inom grön energi har sex stora kinesiska miljöenergibolag introducerats på Hong Kong-börsen senaste året. Och två till är på väg.

Huggsexan om de kinesiska gröna pengarna har rivstartat.

Förra veckan var svenska Kungen på besök i Kina. Under ett möte med premiärminister Xi Jinping var de rörande överens om att utveckla affärer och samarbeten främst gällande teknologi.

Kungens besök faller dock i skugga jämfört med Barack Obama och president Hu Jintaus 150-miljoner-dollarsavtal gällande grön energi och miljövänliga innovationer som sjösattes på onsdagen. Hu Jintau har också varit på charmturné i Europa och skrivit gigantiska energiavtal med Frankrike och Portugal. Storbritanniens David Cameron var också i Kina förra veckan med
målsättning att dubbla landets handel med Kina inom fem år.

Så vad innebär det här för svenska och västerländska företag? Att tro att det räcker att ha miljövänliga produkter och kränga dem på den kinesiska marknaden är naivt. Femårsplanen pekar på att Kina ska bryta sitt exportberoende och utveckla den inhemska marknaden, något som många västerländska bolag och intresseorganisationer ser som ett hot. Som på alla
konkurrentutsatta marknader gäller det att ha något unikt.

– Hållbarhet driver affärer i Kina. Det ger fantastiska affärsmöjligheter, säger AkzoNobels VD Hans Vijer när vi talas vid på 43:e våningen med utsikt över centrala Shanghai. Om du är innovativ, om du ligger föra dina konkurrenter, m du kan erbjuda det som kunderna efterfrågar, då kommer du att bli en vinnare.

Johan Nylander

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.