Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Klimat

Tuffare tag väntar oseriösa rederier

Publicerad: 26 Mars 2015, 09:28

Hur ska sanktioner lättare kunna utdömas mot de rederier som bryter mot reglerna i svavelförordningen?


Ämnen i artikeln:

RegeringenSjöfart

Den frågan ställde riksdagsledamoten Boriana Åberg (M) i förra veckan skriftligen till infrastrukturminister Anna Johansson (S).

I januari i år infördes skärpta krav på svavelhalten i marina bränslen. Men enligt Boriana Åberg fungerar det nuvarande systemet med straffrättsliga sanktioner dåligt. Och eftersom rederierna i branschen lagt stora resurser på att anpassa sig till kraven är det viktigt att det framöver blir mer kännbara påföljder för alla oseriösa aktörer, skriver den moderata riksdagsledamoten.

I går kom svaret. Infrastrukturminister Anna Johansson medger att det finns problem med sanktionssystemet för överträdelser av svavelbestämmelserna.

Hon skriver: "Med dagens sanktionssystem finns det svårigheter med att få överträdelser att leda till åtal och fällande dom, särskilt när det gäller utländska fartyg. Genom granskningen av det befintliga systemet för tillsyn och sanktioner har Transportstyrelsen kommit fram till att en sanktionsavgift som omfattar otillåtna svavelutsläpp ska införas."

Enligt Anna Johansson arbetar näringsdepartementet just nu med att ta fram ett underlag för att införa sådana sanktioner. Hon uppger att arbetet har hög prioritet.

Anders Hellberg


Ämnen i artikeln:

RegeringenSjöfart

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.