Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Två av tre riksdagskandidater: ”Visa era kunder, lobbyister”

Publicerad: 6 juli 2010, 14:13

Visby kryllar av pr-människor som inte är öppna med vilka deras kunder är. Inom miljöområdet är energi, transporter och kemikalier tre lobbytunga sektorer.
En majoritet av Sveriges riksdagskandidater kräver transparens av lobbyföretagen.


En undersökningen, genomförd av pr-byrån Westander (som själva väljer att redovisa alla sina kunder)  visar att två av tre tillfrågade (277 stycken) riksdagskandidater anser att lobbyister och pr-företag ska redogöra för sina kunder. 15 procent är emot förslaget, medan 17 procent inte redovisar någon åsikt i frågan

Bland allianspartiernas riksdagskandidater anser 47 procent att det är ett bra förslag, medan 29 procent menar att det är ett dåligt förslag. Bland de rödgröna riksdagskandidaterna anser 90 procent att det är ett bra förslag-

– Bakgrunden till att vi ställde frågan är bland annat Centerpartiets stämmobeslut om att reglera lobbyismen. Den nya undersökningen visar att det nu finns ett massivt stöd, tvärs över partigränserna, för att ställa öppenhetskrav på professionella lobbyister säger Patrik Westander, vd på Westander.

-Lobbyismen är en är en naturlig del av demokratin men det är viktigt att den är granskningsbar, att vi som är professionella lobbyister redovisar våra uppdrag, säger Patrik Westander.

– Vår miljö är ett allmänintresse och lobbyismen företräder särintressen. Problemet med  resursojämlikheten, att pengar kan köpa politisk inflytande, förstärks utan transparens. PR- och lobbybranschens snabba tillväxt visar att det är en växande trend att kommersiella intressen påverkar politiker – och mycket av påverkan sker i det fördolda, säger Patrik Westander som nämner energi, transporter och kemikalier som tre lobbytunga sektorer.

Ett flertal länder, exempelvis Tyskland, Usa och Canada, har idag lagstiftning som tvingar PR-byråer och lobbyister att redovisa sina kunder.
Hur många lobbyister i Sverige redovisar idag sina kunder?
– Så vitt jag vet handlar det, utöver Westander, om ett fåtal mindre PR- och lobbyfirmor.

Hur är inställningen till att redovisa i pr-branschen i allmänhet anser du?
– Inställingen speglas väl i PR-branschföreningen Precis normer, som säger att byråerna inte har någon allmän skyldighet att redovisa sina uppdrag.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.