Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Ulf Svahn, SPBI: ”Fnurra på tråden?”

Publicerad: 14 December 2015, 06:56

Foto: SPBI

DEBATT Det är egendomligt att man inom miljörörelsen i Sverige och i Europa gör så olika bedömning av samma faktiska underlag gällande biodrivmedel, det skriver Ulf Svahn, vd på Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet.


Ämnen i artikeln:

Ulf Svahn

För de allra flesta står det klart att utsläppen av klimatgaser måste ned och att det i Sverige är transporterna som står i fokus då övriga utsläpp har minskat kraftigt sedan mitten på 1970-talet. De finns i realiteten bara tre sätt att göra detta på.

- Strukturella åtgärder för att minska transporterna på väg
- Effektivisering av fordonsflottan
- Byta drivmedel från fossilt till förnybart

Det är lätt att förstå att den stora minskningen när det gäller drivmedlet kommer från att byta ut de fossila drivmedlen mot förnybara. Att minska belastningen genom förändrade tekniker och råoljor för de fossila ger mer marginella minskningar då cirka 75 procent av de totala utsläppen från källa till användning kommer från användningen.

Vår bransch, drivmedelsbranschen, är den bransch som ska genomföra skiftet från fossilt till förnybart. Flera producenter, varav några är traditionella drivmedelstillverkare av drivmedel, har tillkommit under senare tid och såväl befintliga som kommande tekniker bådar gott. Vi ser därmed stora möjligheter att öka de 12,1 procent biodrivmedel per energiinnehåll för vägtransporter Sverige hade per 2014.

En försvårande omständighet för oss i branschen är att miljö- och närbesläktade rörelser i Sverige och Europa skiljer sig så åt i synen på biodrivmedel. Rörelserna i Europa har en negativ inställning i stort, och mot grödebaserad råvara i synnerhet.

Det som är mest egendomligt är att man inom rörelserna gör så olika bedömning av samma faktiska underlag. Det är min uppfattning att de flesta inom miljörörelsen i Sverige tycker att användning av hållbara biodrivmedel är ett bra sätt att minska klimatutsläppen från transportsektorn även om det finns åsikter om vissa råvarubaser som exempelvis palmolja oavsett om den är certifierad eller ej. En åsikt som inte alls delas av de Europeiska motsvarigheterna.

Varför gör man så olika bedömning och kanske det mest underliga, varför kan man inte över tid komma till en gemensam slutsats? Det är i och för sig bra med en debatt och att man vrider och vänder på underlag och analyser, men det måste i slutändan resultera i en mer enhetlig syn på biodrivmedel och deras eventuella påverkan på klimatet eller hot mot möjligheterna att föda jordens befolkning.

Från vår sida har vi svårt att se att Sverige med sin skog och åkermark som ligger i träda inte skulle kunna öka användningen av såväl biodrivmedel som biobränsle utan att det påverkar de globala strukturerna kring skogsskövling och förmågan att föda jordens befolkning. Det sistnämnda kan man för övrigt finna stöd för i bedömningar som görs av FN-organet FAO.

Den springande punkten är alltså inte vem som har rätt eller fel utan att man inom rörelserna måste komma till en gemensam hållning i frågan. I annat fall sjunker trovärdigheten och man bidrar till osäkerheten till såväl biodrivmedel som fasta biobränslen och försvårar för Sverige att fortsätta sin fina utveckling med att byta ut fossila drivmedel mot förnybara och därmed sänka klimatutsläppen från transportsektorn.

Ulf Svahn, vd, Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet, SPBI

.

.

.

.

.

Anders Hellberg

Ämnen i artikeln:

Ulf Svahn

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.