Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Underkänt för börsens mäktigaste

Publicerad: 14 mars 2005, 13:28

Investor, Securitas, OMX och SE-Banken tillhör bottenskiktet när det gäller att profilera sig inom miljö och hållbar utveckling. Åtminstone att döma av företagens webbsidor. I topp ligger Stora Enso, Nokia, Skanska och SAS, enligt en ny ranking.


Investor, Securitas, OMX och SE-Banken tillhör bottenskiktet när det gäller att profilera sig inom miljö och hållbar utveckling. Åtminstone att döma av företagens webbsidor.

– Det är förvånande att så få bolag har förstått att de ska se arbetet med miljö och samhällsansvar ur ett ekonomiskt perspektiv. De mest framgångsrika företagen ser det som ett sätt att spara och tjäna pengar. När de andra har förstått det kommer de att beklaga sitt dröjsmål och rusa efter, säger Magnus Enell, vd för konsultfirman Enell Sustainable Business AB.

Det är Elisabeth Schylander på Enell Sustainable Business som har genomfört granskningen av webbsidorna för samtliga 53 företag på Stockholmsbörsens A-lista. Hon har bedömt i vilken mån som företagen använder sig av webben för att informera om arbetet med hållbar utveckling, det vill säga miljö och samhällsansvar ur ett företagsekonomiskt perspektiv.

Webben är ansiktet utåt

Att just webbsidorna utsatts för granskningen beror på att dessa allt mer betraktas som företagets viktigaste ansikte utåt.

– Vi har i första hand tittat på hur företagen presenterar sitt miljöarbete, eftersom långtifrån alla är inne på det större begreppet hållbar utveckling. De som profilerar sig med hållbar utveckling får dock pluspoäng, säger Elisabeth Schylander.

Det är första gången som webbsidorna betygssätts baserat på hur de behandlar frågor om hållbar utveckling. Men Magnus Enell lovar att det inte blir sista gången.

– Vi ska följa upp detta varje år. Vi kommer också att jämföra resultaten från vår ranking med företagens värdeutveckling på börsen, säger Magnus Enell.

Tröga banker

Det finns överraskningar i rankingen. Att finans- och banksektorn har varit trögstartad när det gäller miljöfrågor och socialt ansvar är kanske ingen nyhet. Ändå förvånar det att ledande börsbolag som Investor och Industrivärden finns bland de allra sämsta.

SE-Banken tillhör också bottenskiktet, medan Nordea och Handelsbanken ligger ganska nära medelbolaget. Föreningssparbanken ligger dock klart bättre än genomsnittsbolaget. SE-Banken gör betydligt mer internt än vad man informerar om på sin webb.

Det verkliga bottennappet bland A-listans mest omsatta är Securitas som inte lyckades få en enda poäng – av 40 möjliga.

Bure kammade noll

Andra nollpoängare på A-listan är Bure Equity, Nobel Biocare och Ticket Travel Group. Gemensamt för dessa är att de lyckats undvika praktiskt taget all information om arbetet med miljö och hållbar utveckling.

Getinge överraskade genom att landa bland de sämsta bolagen på mest omsatta-listan. Trots att Getinge har en av landets mest namnkunniga företagsledare, Carl Bennet, som storägare och ett omfattande miljöarbete blev det bara sju av 40 möjliga poäng.

Mest omsatta är bäst

Rankingen visar tydligt att de mest omsatta börsbolagen profilerar sig mycket starkare med miljö- och hållbarhetsarbetet än de mindre börsbolagen. Genomsnittspoängen för de mest omsatta bolagen blev dubbelt så hög (22,6 poäng) som för övriga bolag på A-listan (11,4 poäng).

Industriföretag visade sig också vara betydligt bättre än tjänsteföretag. Det beror troligen på att de länge har varit utsatta för ett hårt tryck i miljöfrågor eftersom de har tvingats söka miljötillstånd för sina verksamheter.

Hur ska man förklara att många börsföretag inte bryr sig om att kommunicera sitt miljöarbete på webben – trots att de i de flesta fall har värdefull information om detta?

– En viktig fråga är vem på företaget som bestämmer att detta inte är intressant att ha på webbsidan. Jag känner många miljöchefer som klagar över att vissa webbansvariga inte vill lägga ut informationen, säger Magnus Enell.

– En förklaring skulle kunna vara att företagen är rädda för att bli detaljsynade av media och miljörörelser om de visar upp sitt miljöarbete. Men jag tror inte att det är den vanligaste orsaken – många stora företag är ju inte alls rädda för detta. I stället tror jag att det är vissa ansvariga för till exempel marknad, kommunikation eller pr som inte förstår att detta är intressant för webbesökarna. Men då har de grovt missbedömt besökarnas intressen och kunskaper, säger Magnus Enell.

Så ser man en vinnare

Det finns några gemensamma kännetecken för de bolag som fått hög poäng:

- Miljö och hållbar utveckling tillhör de viktigaste övergripande frågorna.
- Miljöarbetet är integrerat med sociala och ekonomiska frågor.
- De anser att arbetet med hållbar utveckling är ett sätt att spara och tjäna pengar.
- De har kommit så långt i sitt arbete att de vågar ställa tuffa miljökrav på sina leverantörer.
- De publicerar en hållbarhetsredovisning.
- De har arbetat med miljöledning sedan mitten av 90-talet.
- De mäter sin miljöpåverkan relaterat till produktion eller omsättning.
- De försöker även minska sin indirekta miljöpåverkan.

Typiska förlorare

Vad är typiskt för eftersläntrarna – de bolag som har fått lägst poäng?

Ofta har de helt enkelt inte hållbar utveckling som en prioriterad fråga. I den mån de jobbar med miljöfrågor är det ofta på grund av externa krav som tvingar dem. Miljöarbetet är i de flesta fall även isolerat från andra strategiska frågor. Många av dessa företag lägger också större vikt vid sjukskrivningar och liknande sociala frågor än vid miljöarbetet.

”Vi har inga utsläpp”

En del eftersläntrare motiverar sitt låga intresse för miljö med att ”vi är ingen tillverkningsindustri och därmed har vi låg miljöpåverkan”.

Exempel på detta är Investor och Industrivärden, som trots att de tillhör börseliten inte verkar tycka att de har något större ansvar för miljön.

– Deras slutsats är fel. Eftersom de har stor ekonomisk makt har de även makt över miljöarbetet. Även i den egna verksamheten finns alltid mätbara miljöinsatser att göra. Alla beslut har någon typ av miljö- och social påverkan, säger Magnus Enell.

Klick räknas också

Den nya topplistan bygger inte bara på vilken information som bolagen visar på sina webbsidor. Av betydelse är också hur lättillgänglig informationen har varit. Desto fler musklick som krävs, desto sämre poäng.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.