Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Undersökning: Fortsatt ökad försäljning av klimatkompensation

Publicerad: 3 juni 2022, 07:32

Salome Oside i ett av Vi-skogens trädplanteringsprojekt.

Foto: Elin Larsson/ Creative commons

Frivilliga klimatkompensationsprojekt fortsätter öka, och företagen köper 90 procent av kompensationen. Bland annat handlar det om trädplanteringsprojekt i utvecklingsländer.


Ämnen i artikeln:

Klimatfinansiering

Marknaden för frivillig klimatkompensation fortsätter växa. Enligt Sustainergies årliga undersökning har försäljningen av klimatkompensation nästan fyrdubblats på fem år. Mellan 2020 och 2021 gick den totala sålda volymen upp med cirka 20 procent till 1 700 000 ton koldioxidekvivalenter, enligt organisationen. 

Det är enligt Sustainergies till 90 procent företag som köper klimatkompensaitonen medan 10 procent av köparna är privatpersoner. Klimatkompensationen sker i tredjepartscertifierade projekt i utvecklingsländer som bland annat rör introduktion av effektiva spisar eller trädplantering.

Enligt Simon Werbart Flato, verksamhetschef på Sustainergies, upplever de svenska aktörerna inom klimatkompensationsmarknaden att en växande andel företag vill sätta vetenskapliga mål och utforma strategier i enlighet med Parisavtalets 1,5-gradersmål.

”I det ingår klimatkompensation som ett naturligt komplement”, säger han i en kommentar till undersökningen.

Även om marknaden vuxit kraftigt är den enligt Sustainergies fortfarande blygsam i jämförelse med Sveriges totala utsläpp om cirka 45 miljoner ton per år.

Undersökningen sammanfattar klimatkompensationen från de fem ledande aktörerna i Sverige: Zeromission, South Pole, Tricorona Climate Partner AB, Vi-skogen och GoClimate. 

Pernilla Strid

pernilla.strid@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Klimatfinansiering

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.