Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

USA-tester ska sätta sprutt på Rerail

Publicerad: 23 April 2009, 08:59

Luleå-företaget Rerails utbytesräls har ännu inte revolutionerat järnvägen. Nu hoppas vd Anders Sundgren på att tunga tester i USA ska öppna ögonen på till exempel Banverket.


Att byta järnvägsräls är en dyrbar process som Luleå-företaget Rerail anser sig ha en bättre modell för. Företagets idé är att ersätta dagens räls med en tvådelad modell där den övre delen, slitbanan, kan bytas ut. Enligt Rerail utgör slitbanan 18 procent av rälsen och att bara byta den ger alltså en materialbesparing på 78 procent.

Rerail hävdar fler fördelar med tekniken. Istället för kolstål används hårdare borstål, något Rerail menar kan ge dubbelt så lång livslängd. Att byta slitbanan istället för hela rälsen ska gå på en tjugondel av tiden.

Idel fördelar alltså. Trots det har Rerail inte lyckats få till exempel Banverket att nappa.

– De är lite försiktiga, säger Anders Sundgren, vd och grundare av Rerail.

Men nu väcks nytt hopp på Rerail. Amerikanska TTCI ska testa en prototyp av Rerail för att bedöma konceptets kvalitéer. TTCI ägs av amerikansk järnvägsindustri och testar och certfierar järnvägsprodukter. Finanseringen av testerna har varit ett problem, men US Department of Transportation har nu beslutat sig för att ta notan.

– De lägger ungefär en miljon kronor på det här, säger Anders Sundgren.

Blir testerna lyckosamma tror Anders Sundblad att lyftet kommer för bolagets produkt, dels på den amerikanska marknaden men även globalt.

– Det är ett sätt att försöka få acceptans, att det görs en vetenskaplig test, säger han.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.