Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Utmärkt Miljöledarskap 2004: Vem av dessa fyra vinner?

Publicerad: 14 mars 2005, 14:31

Den 14 april avgörs vilken ledare som får ta emot Näringslivets Miljöchefers (NMC) och Dagens Miljös pris Utmärkt Miljöledarskap som vill uppmuntra ledare att i sin organisation eller i samhället ta betydande steg mot hållbarhet. Utifrån 22 nominerade kandidater har NMC:s styrelse vaskat fram fyra spännande slutkandidater till priset. Läs om vad de själva tycker är deras största bravad på hållbarhetsområdet, vilka förebilder de har och hur de vill använda priset – om de vinner.


ROLAND NILSSON, STYRELSEPROFFS

Vad är du mest nöjd med av det du åstadkommit på hållbarhetsområdet?

– Mitt arbete på Scandic Hilton med att skapa en uthållig turism, som har fått en stor internationell påverkan och har spridits till hela branschen. Egentligen gjorde vi det till en början enbart som ett internt projekt för att minska sårbarheten inför framtiden, men våra kunder kom också att uppfatta vårt arbete som oerhört positivt.

– Jag har en nästan religiös tro på att bara bra företag har chans att överleva. Eftersom dagens och morgondagens konsumenter är oroliga för hur företagen sköter sig på hållbarhetsområdet, måste företagsledningarna ta till sig detta genom att integrera frågorna i affärsverksamheten.

Hur yttrar sig ditt engagemang för hållbar utveckling konkret?

– Jag driver uthållighetsfrågor i alla bolag där jag ingår i styrelsen. De finns med som en naturlig del i mitt normala falköga. I fallet Wedins handlar det mycket om våra produkter: hur vi bygger upp ett sunt och bra leverantörsled. Vi måste ge leverantörerna stöd, samtidigt som vi ställer rimliga krav. När jag nu har fått mer tid att besöka leverantörerna passar jag på att också ta upp frågorna med ledningen.

– Det är bara uthållighet som skapar långsiktig överlevnad – och företagets enda mål är ju att leva så länge som möjligt och under tiden ge avkastning för att ha råd att investera och leva vidare.

Vilka idéer har du inför framtiden när det gäller hållbar utveckling?

– Jag har fokus på de företag som jag är engagerad i. Där handlar det om att med kraft ta tag i frågorna och driva en progressiv utveckling. Det är annars lätt att tappa sikte och känna sig nöjd, men det här är frågor som det aldrig går att slå sig till ro med. Det är en ständig process. Hela tiden dyker det upp nya randvillkor som man tidigare inte har tänkt på eller som inte var besvärliga.

Vilket är ditt motto?

– Har egentligen inget, men en reflektion som jag har är: ”Bra idéer urartar till hårt arbete.”

Vem är din förebild på området?

– Karl-Henrik Robèrt och hans medarbetare på Det Naturliga Steget. De har en lysande retorik i sättet att se på uthållighetsfrågorna. Därför tog vi tidigt till oss den modellen på Scandic. Karl-Henrik ger sig outtröttligt in i debatten, presenterar sin syn och ser till att frågorna får utrymme där det finns störst chans till förändring: hos politiker och företag.

– Andra förebilder är eldsjälar som jag träffade när jag satt med i den internationella branschorganisationen World Travel and Tourism Council.

Om du vinner, hur vill du använda priset för att skapa ett ännu större gehör för hållbarhetsfrågorna?

– Naturligtvis skulle det kännas som en stark hedersbetygelse personligen och det skulle stärka mig i min uppfattning att jobba vidare med uthållighetsfrågorna. Ett pris skulle också ge ett energitillskott i alla bolag där jag är engagerad. Men jag är trots allt bara en katalysator. Det är egentligen alla hjältarna som jobbar operativt med frågorna som borde få priset, så med dem kommer jag dela det om jag vinner.

FAKTA/Roland Nilsson

Titel: Styrelseordförande i Wedins Skor & Accessoarer AB från och med 1 april.
Ålder: 54 år.
Familj: Fru och tre barn.
Bor: Villa i Bromma.
Utbildning: Civilingenjör i industriell ekonomi från Linköpings universitet.
Tidigare jobb: Olika befattningar inom Atlas Copco, Modo, Tarkett, startade Kontorsutveckling och vd för Scandic Hotels under tio år. Senast vd och koncernchef för Wedins Skor & Accessoarer.
Andra styrelseuppdrag: MZ Travel, Clair AB (bolag inom luftrening), A-Com (bolag inom marknadsföring) och Proffice.
Intressen: Familjen, skärgården, spela schack och golf samt fiska.
Utmärkelser: Årets ledare 2000 utdelad av Affärsvärlden.

NMC:s motivering:

"Roland Nilsson, numera styrelseordförande i Wedins, gick in som vd i Wedins för knappt två år sedan. Han startade direkt ett stort förändringsarbete med bland annat utveckling av en ny värdegrund, etiska rättesnören och Code of Conduct för alla leverantörer runt om i världen. Ett arbete som involverade alla medarbetare och som sedan har byggts in i utbildning och kommunikation. Han har också medverkat i uppstarten av ett CSR-program, genomgång av företagets olika miljöaspekter och användning av gröna transporter. Han har på ett målmedvetet och konsekvent sätt arbetat utifrån en egen övertygelse om att utveckla ett sunt företag."

BJÖRN SÖDERBERG, ENTREPRENÖR

Vad är du mest nöjd med av det du åstadkommit på hållbarhetsområdet?

– Utvecklingen som jag har satt igång nere i Nepal. Vi har startat ett annat tankesätt hos vår anställda som de för vidare till sina familjer. Det handlar dels om att kvinnorna börjat göra egna affärer och kan se männen i ögonen, dels om hygien och återvinning. Det är så enkla saker som att ha en tvål på toaletten och att inte kasta skräp runt omkring sig. Jag har också hjälpt till att förbättra ekonomi för de kvinnor, föräldralösa och lågkastiga som jobbar för oss. De har haft det fruktansvärt tufft tidigare. Nu har de möjlighet att sätta barnen i skola och kan börja bygga upp sin framtid.

Hur yttrar sig ditt engagemang för hållbar utveckling konkret?

– Jag jobbar med coachande ledarskap. Det går ut på att jag hjälper de anställda att successivt ta över verksamheten. Min viktigaste uppgift är att hela tiden ställa frågor: Vilket är nästa steg? Hur kan vi förbättra? Hur kan fler arbetstillfällen skapas? Men de tar själva fram svaren.

– Startar nya företag där Watabaran bara är det första i en rad. Jag driver också ett annat företag som heter Fair Enterprise Network, vars affärsidé är att starta och utveckla nya hållbara företag. Ett företag jobbar inom it, ett annat inom ekoturism.

Vilka idéer har du inför framtiden när det gäller hållbar utveckling?

– Det viktigaste är att minska fattigdomen för att kunna skapa en hållbar utveckling. Det jobbar vi med genom att bygga upp en rättvis handel. På längre sikt vill jag bygga upp ett nätverk av personer som har idéer som kan utvecklas till företag som jobbar för en hållbar utveckling. Nu är det snart fem företag med i nätverket, men tanken är att det ska bli 10 och 20 småföretag som i första hand finnas i Nepal och Sverige.

Vilket är ditt motto?

– Jag har två: ”Företagsetik och hållbar utveckling kan bli lönsamt”. Alla utbildningar som vi har genomfört har betalat tillbaka sig efter sex månader.

– ”Ut och sälj”. Verksamheten ska inte bygga på bidragsfinansiering, utan bara på konkret försäljning och kommersiella värderingar men som ändå tar hänsyn till miljö och människor.

Vem är din förebild på området?

– Mohammad Yunus från Bangladesh. Han är den som kom på idén med mikrofinansiering och grundade Grameen Bank, en stor organisation som jobbar just med mikrofinansiering. Hans bok inspirerade mig att åka till Nepal och sätta igång med allt jag nu gör. Han har byggt upp en bankverksamhet som går fantastiskt bra och bidrar till en hållbar utveckling.

Om du vinner, hur vill du använda priset för att skapa ett ännu större gehör för hållbarhetsfrågorna?

– Jag vill ta med mig statyetten ned till Nepal för att visa att vi vunnit pris för vårt arbete. Att priset kommer från ett annat land är mer värt och uppmärksamheten kommer att bli större. Det gäller också att fortsätta vara en bra förebild.

FAKTA/Björn Söderberg

Titel: Entreprenör.
Ålder: 23 år.
Familj: Föräldrar, en äldre och en yngre syster.
Bor: Halva året i Katmandu, Nepal, och resten i Stockholm. Bor dock för tillfället i Visby.
Utbildning: Gymnasieutbildning. Självlärd, startade första företaget i samband med starten av gymnasiet.
Tidigare jobb: Har nyligen varit anställd som projektledare under 2,5 år av Kooperativ Utveckling på Gotland för att hjälpa unga entreprenörer.
Uppdrag: Styrelseledamot i myndigheten Ungdomsstyrelsen.
Intressen: Att umgås med vännerna för att prata om livets stora frågor, läser gärna fantasyböcker och tränar budo.
Utmärkelser: Sveriges mest spännande entreprenör 2004 i klassen Idéburna entreprenörskap, utdelat av Företagarna och Shortcut, samt Miljöpartiet Gotlands Miljöpris 2003.

NMC:s motivering:

"Börn Söderberg startade för några år sedan Watabaran Organization, ett nepalesiskt företag som återvinner papper och designar julkort och presentprodukter för företag och organisationer som vill handla och profilera sig etiskt. Alla anställda i Watabaran är delägare, lönerna ligger en bra bit över genomsnittet och räcker till att betala för barnens skolgång. Som anställd och delägare i Watabaran garanteras man också betald mammaledighet, sjukförsäkring, fackliga rättigheter och utbildning i jobbet, något som är unikt i Nepal. Björn Söderberg har med Watabaran visat att det går att tjäna pengar på att arbeta för mänskliga rättigheter och för miljö i låglöneländer."

LARS ANDERSSON, ICA-HANDLARE

Vad är du mest nöjd med av det du åstadkommit på hållbarhetsområdet?

– Att jag runt 1989-90 myntade begreppet ”kommersiellt miljöansvar” och därmed skapade ett nytt tänkesätt. På den tiden var det bara miljöfrälsta personer som arbetade med miljön. Alla vi företagare som egentligen förstörde miljön mest fick inte jobba med miljöfrågor – för vi var ju smutsiga. Då började jag välja bort produkter i butiken och tillsammans med Naturskyddsföreningen skapade vi Bra Miljöval.

Hur yttrar sig ditt engagemang för hållbar utveckling konkret?

– Att jag aktivt väljer sortiment och placering i butikshyllan. Jag väljer också hur stor marginalen ska vara på olika produkter. Har vi ett högt pris på vissa produkter tar vi igen det någon annanstans. Så kan man arbeta konkret med miljöprodukter. På de Krav-märkta produkterna har vi bara tio procents påslag, mot vanliga 20-25 procent. Det är allt om man ska ta ett kommersiellt miljöansvar.

Vilka idéer har du inför framtiden när det gäller hållbar utveckling?

– Industriländerna måste ta ett ansvar om vi ska fortsätta konsumera som vi gör. Tekniken måste vara fulländad om vi ska få öka konsumtionen. Konkret måste vi börja skatteväxla stenhårt. Om bensinen kostar 40 kronor i miljöskador, då ska vi också betala det. Skatteväxling är framtiden, annars blir det kaos. Fattigdomen är ett miljöproblem, men även ett socialt problem. Där måste vi också gå in starkt med att skatteväxla. Framtidens formel heter: Konsumtion x befolkning x teknik = påverkan.

Vilket är ditt motto?

– ”Du ska inte köpa det du behöver. Du ska bara köpa det som du absolut inte kan vara utan.”

– ”Det är bättre att röka och jobba för miljön. Än att bara röka.” När jag började föreläsa gick jag ofta upp med en cigarett i munnen och förklarade: Är det okej att utesluta dåliga människor (till exempel rökare) i miljörörelsen som vill jobba för miljön? Därmed utesluter vi runt en fjärdedel av folket. Då måste vi också utesluta de som kör bil och då blir det inga kvar som kan jobba för miljön.

Vem är din förebild på området?

– Det Naturliga Steget för deras sätt att arbeta och prata med företag.

– Magnus Furugård som startade nätverket FSA, Företag med socialt ansvar. Han sammanförde oss med bland andra Body Shop och Posten i olika samtal.

– Jakob Lagercranz, före detta vd för Greenpeace, för att han på sin tid vågade ta in en kommersiell kille som jag i Greenpeace styrelse.

Om du vinner, hur vill du använda priset för att skapa ett ännu större gehör för hållbarhetsfrågorna?

– Mitt nya mål är att sluta vara Ica-handlare och göra något större. Jag vill bli miljöchef för ett stort smutsigt företag och ha en rejäl utmaning. Som miljöchef kommer jag att vara radikal och göra åtgärder i olika steg. Det gäller också att få företaget att använda sina pengar på ett bättre sätt.

FAKTA/Lars Andersson

Titel: Ica-handlare.
Ålder: 45 år.
Familj: Två vuxna barn och sambo.
Bor: I en gammal prästgård i Fulltofta, 3 mil norr om Lund.
Utbildning: Verkstadsteknisk gymnasieutbildning och Icas olika utbildningar.
Tidigare jobb: Ständigt trogen Ica. Först styckmästare sedan butikschef/specialvaruchef i Strömstad, Perstorp, Alingsås och i norra Skåne. Medverkade i tv-programmet E-fekt, 1993-97.
Intressen: Deltar i ett hjälparbete i Guatemala tillsammans med Individuell Människohjälp. Bönderna där producerar te som de får skäligt betalt för och som ett antal Ica-affärer direktimporterar.
Utmärkelser: Stipendium från stiftelsen Owe Thörnqvist miljöfond till tv-programmet E-fekt, 1995, Moral, etik och miljö – Framtidens ledare 1993 av TV4:s Stora pengar och Gröna lövet av Centerns ungdomsförbund 1993.

NMC:s motivering:

"Lars Andersson, butikschef och delägare i Ica Malmborg (Skåne), har de senaste tio åren drivit sin butik och hela kedjan med miljö som förtecken. Hans engagemang och ledarskap har inte bara smittat av sig på de anställda och kunderna, utan även på övriga butiker i området. Allt är gjort med äkta engagemang, en glimt i ögat och krav på lönsamhet. Inriktningen på arbetet för hållbar utveckling är inget som kan missas av vare sig omvärld, kunder eller personal."

MATS LEDERHAUSEN, MANAGING DIRECTOR MCDONALD´S VENTURES

Vad är du mest nöjd med av det du åstadkommit på hållbarhetsområdet?

– Att under tio år konsekvent ha engagerat mig i hållbarhetsfrågor både praktiskt och teoretiskt, och därmed försökt sprida kunskap om såväl problem som lösningar. Självklart var ”resan” med McDonald's i Sverige den mest konkreta och positiva av alla dessa upplevelser.

Hur yttrar sig ditt engagemang för hållbar utveckling konkret?

– Genom att jag som ledare integrerar hållbarhet i de strategier som jag driver. Eftersom det mesta jag sysslar med har med mat att göra handlar det ofta om jordbruksdimensionen av hållbarhet.

Vilka idéer har du inför framtiden när det gäller hållbar utveckling?

– Först och främst måste hållbarheten upp på kartan över de verkligt stora utmaningarna. Under de senaste fem åren har vi fått mycket ”konkurrens” av andra samhällsproblem, som genom deras mer omedelbara ställning fått större utrymme i debatten. Energifrågan känns för mig fortfarande som den mest centrala. Vi måste skapa incitament och infrastruktur att så fort vi orkar ställa om till förnyelsebara energikällor och mer effektiva samhällssystem.

Vilket är ditt motto?

– Det finns så många. Men det motto jag ofta läser för att inspirera mig är av Ralph Waldo Emerson och går ungefär så här: ”Att skratta ofta och mycket; att vinna intelligenta människors respekt och barns tillgivenhet; att förtjäna ärliga kritikers uppskattning och uthärda falska vänners svek; att uppskatta skönhet; att leta fram det bästa hos andra människor; att lämna efter sig en värld som har blivit lite bättre tack vare ett friskt barn, en trädgårdstäppa eller förbättrade sociala förhållanden; att veta att åtminstone en levande varelse har kunnat andas lättare för att man har levat. Detta är att ha haft framgång.”

Vem är din förebild på området?

– Karl-Henrik Robèrt är en stor förebild eftersom han med envishet, vision och klarsynthet till förmån för många andra, sådana som jag, hjälpt oss först förstå och i viss utsträckning förmå göra något åt de stora problem som vi har att möta.

Om du vinner, hur vill du använda priset för att skapa ett ännu större gehör för hållbarhetsfrågorna?

– Det kommer nog främst att hjälpa mig själv att bli ännu mer motiverad att göra mycket mer, eftersom priset skulle vara ett tecken på att det finns de som noterat att det vi gör är bra. Det är inte alltid så uppenbart. Och är det något vi behöver mer än annat så är det stöd och uppmuntran. De utmaningar vi har framför oss är svåra nog att tackla. Cyniker, kritiker och pessimister finns det tillräckligt med. Vad vi praktiker behöver är hjälp och stöd. Priset vore ett starkt sådant.

FAKTA/Mats Lederhausen

Titel: Managing Director McDonald's Ventures.
Ålder: 41 år.
Familj: Fru och fyra barn.
Bor: Chicago.
Utbildning: Handelshögskolan i Stockholm.
Tidigare jobb: Boston Consulting Group London och vd på McDonald's Sverige.
Intressen: Böcker, musik och mat.
Utmärkelser: Global Leader of Tomorrow World Economic Forum, 2000.

NMC:s motivering:

"Mats Lederhausen, tidigare vd för Svenska McDonald's, har visat att det går att strategiskt integrera affärsmässighet med social och ekologisk proaktivitet. Han har varit chef för Corporate Strategy inom världsorganisationen McDonald's och är nu chef för Venture McDonald's. Det han hittills har åstadkommit är att starkt bidra till att ändra McDon-ald's inställning till GMO och till antibiotika i djurhållning. Det som kanske är särskilt attraktivt med Mats Lederhausen är att han lyckats med detta inom en organisation som generellt sett har fått träda skott för motsatsen till hållbarhet. Mats Lederhausen är en särdeles kraftfull ledare på hållbarhetsarenan och har hållbarhet och etik som sitt primära fokusområde."

Mikael Nyberg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.