Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Utredaren: Bygg superjärnväg till år 2025

Publicerad: 15 September 2009, 06:42

En restid mellan Stockholm och Göteborg på två timmar och mellan Stockholm och Malmö på 2,5 timmar. Det kan bli verklighet om regeringen förverkligar förslagen från utredaren Gunnar Malm.


Ämnen i artikeln:

MalmöSnabbtåg

Utredaren Gunnar Malm föreslår att man bygger separata höghastighetsbanor för persontrafik på sträckorna Stockholm– Malmö och Stockholm–Göteborg. Det är ett bättre samhällsekonomiskt alternativ än en utbyggnad av de stambanor som redan finns, menar utredaren.

Ett av de viktigaste argumenten för att bygga höghastighetsbanor är att nya spår frigör spårutrymme för den i dagsläget hårt trängda godstrafiken. Det kommer att öka järnvägstransporternas andel av godstransporterna.

Projektet kommer att medföra stora ingrepp i miljön. Men miljöbedömningen i utredningen är mycket schematisk. Enligt utredaren är det ändå inte är fråga om avgörande skillnader jämfört med utbyggnad av konventionell järnväg.

Banverket har beräknats kostnaden till 125 miljarder kronor. Enligt utredaren måste detta finansieras av Banverket (59 miljarder), kommuner och regioner (19 miljarder) och medfinansiering från EU (4 miljarder). Resten måste betalas av biljettintäkter.

De första tågen på sträckorna skulle kunna rulla mellan år 2023 och 2025.

Har du verkligen stenkoll? Få helheten, översikten och analysen i tidningen Miljöaktuellt 

Erik Klefbom

Ämnen i artikeln:

MalmöSnabbtåg

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.