Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Vägverkets väderstationer varnar via V.92

Publicerad: 19 Februari 2009, 13:45

Del 1.Vägverket har ett mycket omfattande men nästan okänt system för inhämtning av vägväder. Teknik360 har tittat på detaljerna.


Undrar du hur plog-, salt- och sandbilar kan vara ute och igång just när snövädret börjar, trots att det tar en timme att montera en plog och en timme till att fylla flaket med varm sand? Tacka VViS för det. Det här är del 1 en artikelserie om 4 delar där vi tittar på närmare på VViS.

Vi får ett automatiskt SMS-larm om att vädret håller på att försämras över Mellansverige. En snabb titt på VViS-kartan säger oss att en kallfront är på väg in över Småland. Allt fler stationsikoner färgas vita och indikerar frost. Just nu är det 5 millimeter snö i Vimmerby. Om mindre än en timme måste plogbilarna vara ute på de större vägarna om inte trafiken ska drabbas. Inte för att vi behöver göra något åt det själva: Vägverkets entreprenörer har redan sett situationen och håller som bäst på att skruva på plogbladen på sina lastbilar.

Före mikrodatorernas intåg översågs väglaget av vägmästare som åkte runt på vägarna i sitt distrikt. Numera samlas informationen in av ”plåtvägmästare”, datoriserade mätstationer som lämnar sitt mätdata till Vägverkets VViS (Vägväderinformationssystem, eller på engelska RWiS). Med dryga 760 mätstationer över hela landet, varav 210 med kameror, har Vägverket dubbelt så många mätplatser som SMHI. VViS är ett av världens mest avancerade insamlingsnät för vägväder.

Mätstation 4 i närbild. Medurs från vänster sitter regn- och snömätaren Optic-Eye (korsformad). Bakom denna skymtar vingen till vindriktningsmätaren. Överst syns vindstyrkemätaren. Sedan följer vägkameran med sin IR-strålkastare. Längst ned syns två försöksinstrument, två lasermätare som ska kunna avgöra om det finns snö, vatten eller is på vägen, på långt håll. Utav detta kan instrumenten (eventuellt) beräkna friktionskoefficienten.

Tar vi oss nedåt på stolpen stöter vi på det översta skåpet som är styrskåp för den svartvita vägkameran. Under dessa sitter givaren för luftfuktighet som innehåller en hårhygrometer och en termogivare för lufttemperatur. Längst ned sitter styrskåpet för själva mätstationen. Mätstationen är strategiskt placerad nära en by där det finns telefon och 230 volt.

Statistik håller koll på entreprenörerna

Systemets huvudsakliga användning är vinterväghållning. Vägverket har mängder av entreprenörer som plogar, sandar och saltar och håller vägarna i farbart skick som ska förvarnas om väglaget. En vinter i Sverige kostar cirka 1,7 miljarder kronor, så kontrakten med entreprenörerna måste baseras på verklighetsunderlag. Den statistik som beräknas, används för olika index och för att beräkna hur mycket vägsalt som bör läggas ut, vilket sedan jämförs med hur mycket salt som faktiskt lagts ut.

Knut Heijkenskjöld är projektledare för VViS och en entusiast för vägväder. Här betvingar han en Mätstation 4 med ren viljekraft.

Fortsättning följer i del 2

Därför är VViS en hit

• Stor kostnadsvinst i och med att åtgärder kan sättas in innan katastrofer hunnit inträffa.
• Stabilt system. Tillgängligheten har legat över 99% under de gångna 12 åren.
• Entreprenörernas rapporter om väglag kan enkelt kvalitetskontrolleras. Bättre koll på entreprenörerna.
• Möjligheten att vara proaktiv så att entreprenörerna kan förvarnas i god tid innan en kallfront kommer.
• Automatisk utmatning av data till variabla hastighetsskyltar ökar trafiksäkerheten. Bilförare accepterar variabla hastigheter i större grad än statiska plåtskyltar.
• SMHI får mängder av indata för prognoser.

Så går du vidare

Vägverkets Läget på vägarna hittar du på www.vv.se/templates/page2_2____9251.aspx
Saab Security som tillverkar väderstationer: www.rwis.net
Ett annat skogssystem är Swedish National Seismic Network som tillhör Geovetenskapliga Institutionen i Uppsala och beskrevs i Nätverk & Kommunikation 2004-02

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.