Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Välgörenhet blir gratis för Disneyland

Publicerad: 29 April 2003, 06:11

Välgörenhet lär vara den sponsorform som ger mest trovärdighet. I så fall har Disneyland utanför Paris ett vinnande koncept. Euro Disney har 800 anställda som hjälper sjuka barn och välgörenhets- organisationer – och de gör det helt gratis!


Nöjesparken får värdefull pr utan att det kostar något (inte mer än vad det kostar att ha några administratörer anställda). Och även om Disneyland har legat lågt börjar andra företag nu ta efter.

– Allt fler företag startar frivilligarbete och hör av sig till oss för att få goda råd. De flesta gör fortfarande bara donationer men fler och fler blir medvetna om att de kan hjälpa till även på andra sätt, säger Madjid Kasmi, chef för community relations på Euro Disney SCA utanför Paris.

Media stängs ute
PR-värdet är otvetydigt. Men strategerna på Disneyland har gjort bedömningen att det är bättre att driva den ideella verksamheten i tysthet, utan reklam och tidningsartiklar.

– Vi säger alltid nej till journalister som vill närvara, eftersom vi inte vill ha den typen av publicitet. Vi gör det här för att barnen ska ha roligt och vill inte att det ska se ut som om vi gör det för att få uppmärksamhet, säger Pieter Boterman, informationsansvarig på Euro Disney.

Ändå sprids kunskapen, via välgörenhetsorganisationer och personliga nätverk.

Anställda mobiliserar
Hur kommer det sig att så många som 800 av nöjesparkens 12 000 anställda ställer upp med gratis arbetskraft? Madjid Kasmi förklarar det med att sinnesstämningen är sådan på Disneyland.

En förutsättning är förstås att alla som anställs på nöjesparken är serviceinriktade. Dessutom ger frivilligarbetet en hel del möjligheter till personlig utveckling – man får chans att lära sig nya saker som ansiktsmålning, ballongskulptering eller hantverkssysslor. Det kan vara ett riktigt bra lockbete för den som annars kanske mest arbetar på Disneylands kontor.

En annan förklaring kan vara att verksamheten är så koncentrerad. Disneyland är som en egen liten stad, där man kan hitta det mesta ifråga om yrkesgrupper på en väldigt liten yta.

– Det gör det enklare att mobilisera folk att göra något tillsammans. Men den viktigaste drivkraften är att det är roligt att hjälpa andra, tror Madjid Kasmi.

Insats för miljön
Disneypersonalen ägnar sig samtidigt åt en del miljöarbete, exempelvis insamling av plasthattar till flaskor. Eller vårstädningen av skogen intill barnsjukhuset L'Envole, något som ett hundratal volontärer tog itu med en helg i april, samtidigt som man med hjälp av Disneylands snickare och målare byggde upp en teaterscen i området.

Fakta/10 000 gratistimmar

- Målet är att få igång aktiviteter för att lindra barns lidande. Det gör man genom att låta Disneykaraktärer besöka barnsjukhus, uppfylla sjuka barns önskningar, bjuda in fattiga och missgynnade barn samt delta i välgörenhetsorganisationers evenemang för barn.

- Disneyland har fyra anställda inom avdelningen för community relations, men hjärtat i verksamheten är de 800 anställda som frivilligt ställer upp på sin fritid. Många av dem arbetar som Disneyfigurer på nöjesparken, andra är hantverkare eller har andra uppgifter. Under år 2001 deltog man med mer än 10 000 arbetstimmar i ett 70-tal olika aktiviteter.

Valter Bengtsson

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.