Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Var inträffar nästa översvämning?

Publicerad: 16 Augusti 2010, 04:07

Var nästa översvämning inträffar är omöjligt att säga utan tillräckligt noggranna höjdmodeller av hela jorden. Sådana vill Tyskland ordna.


Ämnen i artikeln:

CleantechTeknikMiljöteknikGreentechForskningIngenjör

Den allra noggrannaste höjdmodell (höjdkarta) av Jorden som finns för närvarande var den som gjordes med SRTF-radarn (Shuttle Radar Topography Mission) på Rymdfärjan år 2000. Den håller en upplösning på 30 meter i horisontalled och 10 meter i höjdled och det duger inte om man vill se om en flodbarriär är tillräckligt hög eller ej.

De båda satelliterna kommer att ”dansa” runt varandra för att ständigt hålla en kurs så nära varandra som möjligt.

Den digitala höjdmodell (DEM, Digital Elevation Model) som kommer att skapas med de båda tyska satelliterna, den nyuppskjutna TanDEM-X som flyger i formation med den tidigare TerraSAR-X (ett riktigt radarpar, skulle man kunna säga) kommer att få en upplösning på 12 meter i horisontalled och 2 meter i höjdled. Mätningen görs med syntetisk aperturradar, där den ena farkosterna agerar sändare och mottagare och den andra enbart mottagare, men från en något annan vinkel för att ge bra ”stereoseende”, där de flyger på ungefär 200 meters avstånd från varandra. Det kommer att ta cirka tre år för satellitparet att rita upp en exakt höjdkarta över hela Jorden.

TerraSAR-X/TanDEM-X-projektet drivs som ett delvis privat, delvis offentligt samarbetsprojekt, där tyska rymdflygstyrelsen DLR äger all maskinvara, EADS Astrium har byggt den, och Infoterra GmbH får den exklusiva rätten att sälja bilderna som blir resultatet.

Effekten av olika upplösningar i horisontalled, med TanDEMs 12 meter närmast och SRTFs 30 meter längre bort.

Det finns en mängd tillämpningar för resultatet, både civila och militära. Vulkanutbrott, som det som nyligen inträffade på Island, kan detaljstuderas tvärs igenom rökplymen, så man kan se vulkanen utvecklas och hur glaciären runt omkring smälter. Andra miljökatastrofer kan vara oljeutsläppet i Mexikanska golfen, som syns bra på radar eftersom vatten är en bra reflektor för mikrovågor, medan olja tenderar att släta ut havet så det ser annorlunda ut på radar.

Ett annat exempel på skillnaden i upplösning mellan TerraSAR (eller TanDEM) till höger och Rymdfärjans  SRTF till vänster. Det är som natt och dag.

Mobiloperatörer kan också använda sig av kartan för att ta reda på var det är bäst att ställa upp en mobilmast, flygsektorn kan använda den till att finna säkrare flygvägar och stadsplanerare till att uppskatta översvämningsrisker. Sjöfarten kan använda informationen till att spåra pirater och illegala fiskeflottor. Ordentlig information om höjdskillnader kan vara väldigt viktig vid räddningsoperationer vid större katastrofer. Man kan håla på att räkna upp nytiga faktorer hur länge som helts.

Tyskland kommer att vara det första land i världen som har en heltäckande höjdmodell av hela världen. Rymdfärjan gick nämligen inte särskilt långt norrut, utan "vände" ungefär mitt i Norge. Kommersiella kunder över hela världen ser fram emot kartan. När blir tillgänglig år 2013 kommer den att bli till ovärderlig nytta för fjärrövervakare och geoinformationsexperter i alla sektorer, den privata sektorn, myndigheterna, försvaret, såväl som olika säkerhetsföretag.

Läs mer

Tyska rymdflygstyrelsen DLR: www.dlr.de/en/desktopdefault.aspx
DLRs pressrelease: www.dlr.de/en/desktopdefault.aspx/tabid-11/129_read-25113
TanDEM-X första bilder: www.dlr.de/eo/en/DesktopDefault.aspx/tabid-5719/10058_read-25278
Månadens TerraSAR-bild: www.dlr.de/eo/en/DesktopDefault.aspx/tabid-5719/10058_read-25333

TanDEM-X visar redan tänderna. Här är en radarbild på 12 megabyte av Moskvas Cheremetyevo-flygplats: www.dlr.de/eo/en/Portaldata/1/Resources/portal_news/newsarchiv2010_4/tdx_moskau_hires.jpg Tanka hem bilden och delförstora själv!

Eftersom startbanorna är så extremt platta kommer inte mycket av radarsignalen tillbaka till själva radarn i TanDEM-X. Därför blir de svarta på bilden, nästan stealth. Husen runt omkring har dock massor av räta vinklar och hörn och fungerar som hörnreflektorer.

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.