Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Varannan svensk tror fossilfrihet stärker konkurrenskraften

Publicerad: 31 maj 2021, 10:13

Fossilfritt Sverige har låtit Novus intervjua ett tusental svenskar. Varannan svensk tror fossilfria företag har en konkurrensfördel, men var sjätte svensk tror inte Sverige når nettonollutsläpp till 2045.

Foto: Stina Stjernkvist/TT

Svenska företags konkurrenskraft ökar internationellt om de blir fossilfria, det tror 47 procent av svenskarna. Dock är det nästan var sjätte svensk som tror att Sverige kommer missa klimatmålet till 2045.


Fossilfritt Sverige har låtit opinionsföretaget Novus intervjua ett tusental svenskar om deras tro på målet om nettonollutsläpp, företags inställning och hur konkurrenskraften påverkas.

Nästan varannan svensk, 47 procent, tror att svenska företags konkurrenskraft ökar om de blir fossilfria. En majoritet av de tillfrågade, 63 procent, upplever att svensk industri och näringsliv är positivt inställda till att minska sina utsläpp. Arton procent upplever att företagen är negativt inställda.

”Många företag är inte längre rädda för att omställningen går för fort utan att den går för långsamt. De inser att den som halkar efter riskerar att inte vara kvar på marknaden om några år”, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, i en skriftlig kommentar.

Dock så tror nästan var sjätte svensk, 59 procent, att Sverige inte kommer att nå klimatmålet om nettonollutsläpp till 2045.

”Jag förstår att många uppfattar målet som tufft men jag tror att vi kommer nå det före 2045. Nu måste politikerna och vi som arbetar med omställningen bli bättre på att förmedla visionen om det fossilfria samhället. Det gäller att visa att målet både är möjligt att nå och dessutom är en väg mot ökad välfärd och högre livskvalitet”, säger Svante Axelsson.

Jesper Saltebro

Reporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.