Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Världens mest tekniskt avancerade fordon

Publicerad: 3 April 2009, 08:39

Med 30 av 35 parametrar spikade rankas den här BMW:n som världens mest tekniskt avancerade fordon. Mest otippat på listan? Hyundai kanske.


2009 års mest tekniskt avancerade fordon är BMW 7-serien. Åtminstone enligt analysföretaget Isuppli som sedan fyra år ägnar sig åt rankingen.

BMW-modellen har 30 av de totalt 35 parametrar Isuppli satt upp för att bedöma hur tekniskt avancerad en bil är. Ett multimedie- och navigationssystem, ett uppdaterat Idrive-interface och ett nightvision-system är några av de funktioner som givit BMW höga poäng. Inbyggd webbläsare, satellitradio och blåtandsstöd är några andra. Två andra BMW-modeller tog andra respektive tredje plats i rankningen. 5-serien fick 28 poäng och 6-serien fick 27.

Rekord-teknisk BMW

Två Hyundai-modeller, Equus och Genesis, sticker ut på topp-tio-listan genom att vara de enda bilar som inte kommer från BMW eller Toyota/Lexus. Genesis lanserades på den koreanska marknaden under 2008 och plockar poäng bland annat med telematikövervakning, navigationssystem med trafikrapportering i realtid och adaptiv fartkontroll.

Hyundai – katten bland hermelinerna på topp-tio

Funktioner för förarassistans är en växande trend, noterar Isuppli. Analysföretaget har därför tagit in begreppet förarövervakning i sitt index. Den vanligaste teknikfunktionen i nyproducerade bilar 2009 är navigationssystem som tidigare enbart fanns i premiumbilar. Nu erbjuds navigationssystem antingen som standard eller tillval i 66 procent av alla nya bilar, noterar Isuppli.

En usb-port för multimedia i bilen börjar också bli vanligt. 2008 erbjöds det i 12 procent av bilarna. 2009 har siffran ökat till 25 procent. Ipod-interface finns i 33 procent av alla bilar 2009.

Telematik-funktioner som exempelvis automatisk sos-uppringning fortsätter dock att vara en exklusivitet. Funktionen är vanlig i premiumsegmentet men finns totalt sett bara i 18 procent av bilarna 2009.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.