Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Vart fjärde svenskt företag grönmålar

Publicerad: 20 Juni 2011, 08:11

När Miljöaktuellt frågade 2079 miljöproffs om deras företag grönmålat svarade 27 procent ja. Nu berättar de hur deras egna företag gör när de försöker framställa sig grönare än vad de är.


Hela 27,3 procent av Sveriges miljöproffs anser att deras organisationer någon gång ägnat sig åt greenwashing. Det framgår av en stor studie som Miljöaktuellt gjort där 2079 personer som arbetar med miljöfrågor svarat på ett antal frågor. De som svarade ja på greenwash-frågan fick också berätta hur deras organisationer gått till väga när de försökt framställa sig, sina produkter eller sina tjänster som grönare än vad de faktiskt är.

Här är några exempel när miljöproffsen berättar om sitt eget företags greenwash:

- "Mitt företag pratar gärna i allmänna ordalag om hur stort ansvar man tar, när men helst inte gör mer än vad nöden kräver"
- "Vi nvänder gärna epitetet ekologisk om oss själva, trots att satsningarna gjordes för många år sedan och inte längre är så levande"
- "Det händer att vi greenwashar. Dock ej avsiktligt,d det kan vara kommunikationsavdelninngen som inte förstått innebörden"
- "Mitt företag döljer konsekvent be brister som finns samtidigt som man överdriver de insatsersom gjorts"
- "Genom att paketera om några existerande produkter så att de skulle verka mer hållbara, vilket egentligen bara var ren kosmetika. Egentligen handlade det inte om någon riktig förändring"
- "Mitt företag har ändrat måluppfyllelsedokument från gult eller rött till grönt"
- "Har försöjkt dölja vår huvudsakliga råvaras verkliga miljöbelastning (bomull)"
- "Hållbarheten fylls inte med innehåll. Det blir bara ett ord som ska finnas med"
- Vi har hävdat att eftersom våra produkter digitaliserar papper skulle användandet av papper minska och så vidare"
- "Ibland lyfter man fram miljöcertifieringen som ett bevis på att företaget tänker hållbart – men så funkar det ju inte i prkatiken"
- "Man kanske skriver utåt att vi har koll på vissa saker som vi kanske precis bara helt nyligen har börjat arbeta med"
- "Man sätter höga mål men tilldelar inga ekonomiska medel att förverkliga dem"
- "Man talar gärna vitt och brett om att vi är duktiga på klimatfrågor, vilket är sant. Men det finns ytterligare 15 miljömål, och gällande resten är vi långt efter"
- "Vi fortsätter glida vidare på ett miljöarbete som skedde för 10 år sedan, genom påståenden om att vi var bland de först som gjorde olika saker. Ambitionsnivån idag är låg"
- "Min organisation överdriver hur långt man har kommit. till exempel genom att framställa de metoder som jag ska ta fram i min forskning som utvecklade. Detta trots att jag inte har fått tid att utveckla dem på flera år"

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.