Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Vårt viktigaste nyckeltal för hållbarhet är försäljning”

Publicerad: 25 Mars 2015, 08:24

Johan Ununger, vd för Saltå Kvarn, Sveriges mest hållbara varumärke, avslöjar vad som banat väg för utmärkelsen och hur röda siffror ska vändas till svarta.


Ämnen i artikeln:

Affärer

Framgångsfaktorerna bakom epitetet Sveriges mest hållbara varumärke är flera, förklarar Johan Ununger.

– Konsekvent och konkret handling i över 50 år sammanfattar nog bäst det vi gör. Mer verkstad än snack är ett annat sätt att säga samma sak. En annan aspekt är att hållbarhet är kärnan i vår affär – det är inget som bedrivs vid sidan om affärsverksamheten. Det gör att vårt viktigaste nyckeltal för hållbarhet och csr är försäljning. Ju mer vi säljer desto mindre kemikalier i vår mat, desto mindre läckage av näringsämnen som når Östersjön och desto bättre utbud av bra hälsosam mat i livsmedelsbutiken.

Mellan 2004 och 2009 hade Saltå Kvarn en fantastisk utveckling och mångdubblade omsättningen för att sedan plana ut kring 150 miljoner kronor . Enligt årsbokslut låg omsättningen både 2012 och 2013 på cirka 155 miljoner kronor och en smärre förlust i resultat.

Hur går affärerna i dag?
– Vi hade en fantastisk utveckling fram till 2009 och våra planer siktade mot himmelen. Då (år 2009) så fastnade vi dess värre i förhandlingar med vår största kund som ledde till att de satsade på sitt eget varumärke i stället. Det har tagit oss en hel del tid att hämta oss från den smällen. Förra året växte vi rejält igen – med 25 procent – men då drabbade kronfallet vår lönsamhet. I år ska dock siffrorna vara svarta igen.

Ekomarknaden har verkligen boomat senaste åren. Aldrig har efterfrågan varit större. Samtidigt minskar antalet ekologiska producenter i Sverige, bland annat på grund av EU och ett struligt regelverk.

Hur ser du på utmaningarna och möjligheterna framöver?
– Prispressen på mat är fortfarande ett problem – inte bara för den ekologiska utvecklingen utan faktiskt för vår civilisations framtid. Det kanske låter lite pretentiöst, men vi måste börja betala mer för maten annars går det åt skogen.

Mikael Salo

mikael.salo@aktuellhallbarhet.se

Ämnen i artikeln:

Affärer

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.