Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Vätgas-offensiv i USA

Publicerad: 23 September 2009, 02:36

Schwartzenegger har slagit näven i bordet: Nu ska det vara vätgas.


Kalifornien vill bli USA:s renaste stat. Det måste bli ett slut på stinkande bilar i The Sunny State och nyligen åkte Arnold västkusten runt och visade upp bränslecells bilar och lät folk provköra vid 26 olika vätgas-tankstationer. Det är en del av initiativet The Hydrogen Road som skapades av California Air Resources Board (ARB) som sattes samman för att uppfylla Arnolds ”Low carbon fuel standard” som han klubbade igenom 2007.

You vill do as I say. Ve haff vays of making you drive.

Demonstrationen började i norr i Vancouver i British Columbia i Kanada och vid vart och ett av de 28 stoppen utefter den 3000 kilometer långa vägen får allmänheten tillfälle att provköra vätgasbilar för att se att de inte är sämre än deras egen gas-guzzler.

Bränslecellsbilen Daimler F-Cell

”I Kalifornien har vi bestämt oss för att visa nationen och hela världen att de bilar med låg emission och de bränslen som finns längs våra vägar är säkra, prisvärda och hållbara” sade Arnold. ”Den här demonstrationsturen är till för att visa upp det jag föreställde mig för fem år sedan när jag startade Hydrogen Higway. Vårt mål att skaffa oss ett renare, grönare och hälsosammare Kalifornien kommer at kräva ny, revolutionerande fordonsteknik och bränslen med lågt koldioxidutsläpp. Detta kommer också att knuffa på cleantech-ekonomin. Vi kommer att fortsätta trycka på och tack vare vårt samarbete mellan den offentliga sektorn och privatföretagen, tillsammans med biltillverkarnas och energiproducenternas åtaganden spirar nu äntligen den föroreningsfria transportens era”.

Bränslecellsbilen Honda FCX Clarity

Det finns redan 26 vätgastankstationer utspridda över staten Kalifornien som idag försörjer cirka 300 bränslecellsbilar som hittills kört mer än 3,6 miljoner kilometer på Kaliforniens vägar. Biltillverkarna förväntar sig att antalet fordon ska ha ökat till 4300 år 2014 och fler än 40.000 år 2017. Den största samlingen vätgasbilar i hela världen kommer att finnas i södra Kalifornien. Städerna Santa Monica, Irvine, Torrance och Newport Beach avser att bli världens första ”vätgassamhällen”. Man driver också innerstadsbussar och gaffeltruckar med bränsleceller, samt för att generera elektricitet på ett distribuerat sätt, för industriellt bruk.

– Let me just drive arount a little and I’ll be back!

Det var i april som ARB antog den Low Carbon Fuel Standard, som Arnold år 2007 utfärdade en exekutiv order om (slog näven i bordet). Enligt denna ska alla som säljer bränsle för transportbruk i Kalifornien minska sina kolutsläpp. Det är första gången någon antagit en sådan standard och den medför hållbara krav på bränslen med lågt kolutsläpp, däribland väte, utan att för den skull favorisera någon bränsletyp före någon annan. Från början ska kolutsläppen från alla passagerarfordon i delstaten minskas med minst 10 procent fram till 2020, varefter kraven ökar.

Varför är vi så hopplöst efter i Sverige?

Kalifornien jobbar hårt för en vätgasdriven framtid: www.hydrogenhighway.ca.gov
Low carbon fuel standard: www.gov.ca.gov/index.php?/press-release/5174
Det är Arnold som slår näven i bordet. Arnolds hemsida: www.gov.ca.gov/index.php
Arnolds frus hemsida: www.firstlady.ca.gov/state/firstlady/fl_homepage.jsp

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.