Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Vi är inte imponerade”

Publicerad: 5 December 2008, 10:44

Regeringens krispaket tas emot med blandade känslor. bilbranschens önskelista lämnades orörd och företagarna glömdes bort.


Regeringens krispaket på 8,3 miljarder kronor presenteras som ett komplement till ”superpaketet” på 32 miljarder kronor som träder i kraft den 1 januari. Men satsningarna applåderas inte av alla.

För den hårt drabbade fordonsindustrin framkom inga glädjande nyheter när krispaketet presenterades. Maud Olofsson angav två skäl till det. Dels vill hon se vad de amerikanska diskussionerna mynnar ut i, dels vill hon veta hur den europeiska investeringsbanken ser på de pengar som ska fördelas där.

På branschorganisationen Bil Sweden är man trots allt förlåtande.

– Maud Olofssons synpunkt är rimlig, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.

I dag presenterade Bil Sweden en åtgärdslista med åtta punkter. Bland annat vill organisationen att dagens miljöbilspremier behålls och att även lätta lastbilar ska kunna få miljöpremie.

– Vår verktygslåda är i högsta grad angelägen för att få fart på hjulen i morgon, säger Bertil Moldén.

På organisationen Företagarna riktar man skarp kritik mot satsningen på 1 miljard kronor som ska fördelas mellanVägverket och Banverket.

– 1 miljard under tre år när enbart Vägverket har en årsbudget på 8,5 miljarder kronor – det är peanuts, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson, vd på Företagarna.

Dessutom har regeringen missat företagens möjligheter att anställa, menar Företagarna. Den permanentade sänkningen av arbetsgivaravgiften för nystartsjobb ger man inte mycket för, sänkningen finns ju redan på plats.

– Man måste stimulera företagen så att de kan anställa, det saknas ju helt i paketet, säger Anna-Stina Nordmark Nilsson.

Däremot är Företagarna nöjda med det presenterade ROT-avdraget och att arbetsförmedlingens matchning av sökande ska bli bättre.

Bil Sweden kommer under de närmaste dagarna att göra fler skrivelser. Organisationen riktar då in sig på att säkra betalningsflödena för underleverantörer i fordonsindustrin.

– Nu stänger många fabriker fem, sex, sju eller åtta veckor och vi vill se att underleverantörerna får sina pengar, säger Bertil Moldén.

Bil Sweden kommer under de närmaste dagarna även att lobba för mer utbildningspengar, utökad forsknings- och innovationsbudget samt att de stora infrastrukturprojekten i landet drar igång.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.