Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

”Vi behöver en Churchill”

Publicerad: 12 April 2011, 12:26

Det finns inga genvägar. Företagen måste ta sig ordentligt med tid att förstå miljöfrågorna. Om det går långsamt kan de trösta sig med att de ligger före politikerna, menade expertpanelen på Sustainability Day.


Efter förmiddagens internationella föreläsare tog en svensk expertpanel över golvet. Det var Kjell Aleklett, professor vid Uppsala universitet, Göran Broman, professor vid Blekinge Tekniska Högskola och Karin Lexén, chef för Swedish Waterhouse.

De tre miljöexperterna
diskuerade utmaningar för det svenska näringslivet. Den lite dystra tongången från morgonens föreläsningar höll i sig. Business as usual är inte längre möjligt och många företagsledare har inte riktigt förstått galoppen.

– Det som krävs är att kurvan för kompetens vänder uppåt. Det gör den inte just nu. Det mest kritiska är nämligen att få fram företagsledare som förstår att resurserna är på väg att ta slut, sade Göran Broman.

Göran Broman berättade om affärsutvecklare och produktchefer som inte kan hantera den uppkomna situatuationen och som saknar rätt kompetens. Det är enligt honom svårt att jobba strategiskt om man inte vet vart åt vilket håll man ska.

– Det är enbart när man vet åt vilket håll som samhället rör sig som frågan blir meningsfull och det går att jobba strategiskt, säger Göran Broman.

Han tog exemplet med lågenergilampor och hur svårt det är att veta vad som är bäst eftersom de innehåller kvicksilver. Miljövinsten följs av ett miljöproblem. Det gäller att kunna fatta rätt beslut även när olika fakta talar mot varandra.

– Ledarna måste hitta lösningar i gränslandet mellan vetenskap och strategi så att företaget kan göra en insats för och bli en del av det hållbara samhället, säger Göran Broman.

”Oljeprofessorn” Kjell Aleklett menar att produktionen kommer att vara nere på noll år 2100. År 2006 var i själva verket det år när produktionen var som högst. Att ersätta detta med oljesand eller drivmedel från kol kan aldrig bli mer än substitut.

Därför är det enligt Kjell Aleklett centralt att företagen skaffar sig ett ett helt nytt tänkande i energifrågan. Han framhöll Leif Johansson på Volvo lastvagnar som ett exempel på företagsledare som förstått galoppen med sinande naturresurser.

– Jag hoppas han tar med sig den kunskapen till andra företag, säger Kjell Aleklett.

Men hur ska då forskare och andra företrädare kommunicera budskapet till företagsledarna?

– De måste ta sig tid att förstå. Företagaren Carl Bennett kom upp på mitt rum och tänkte stanna en timme. Han kom ut efter sex timmar med ny syn på saker och ting. Det är så det måste göras. Det måste få ta tid att förstå, menade Kjell Aleklett.

Enligt honom är det ett problem att dagens politiker inte tänker mer än tre eller fyra år framåt i tiden. De viktiga besluten kräver att man tittar på 10 eller 20 års sikt. Tyvärr verkar det som att demokratiska länder fattar mycket kortsiktiga beslut. Det är ett vikitgt att skapa ett utrymme för beslut på lång sikt.

Karin Lexén är chef för på den svenska delen av SIWI som heter Swedish Waterhouse. För några år sedan uppvaktades hennes organisation av butikskedjan Indiska som ville lära sig mer om vattenförbrukning. Det blev startskottet för ett företagssamarbete i textilbranschen.

– Idag samarbetar 30 svenska företag för effektivare vattenförbrukning. Det är en lärande process där det gäller att vara konkret för att komma framåt, säger Karin Lexén.

Det är enligt henne ett dilemma för textilbranschen – spänningen mellan kvantitet och kvalitet. Det blir speciellt tydligt för modebranschen som ju bygger på snabb omsättning och ett slit och slängsamhälle. Den stora utmaningen blir att ta itu med detta, menade hon.

Kjell Aleklett hängde på och ställde frågan hur ska man få fram en ekonomi som inte bygger på konsumtion? Konsumtionshysterin måste brytas och det gäller att hitta andra sätt för en mera meningsfull konsumtion. Svaret heter enligt honom kultur.

Vi ska bygga på den emotionella utvecklingen med kulturkonsumtion. Den är förenlig med ett hållbart samhälle. Kultur är helt enkelt miljövänligt och det ska vi ska satsa mera på, säger Kjell Aleklett

De tre debattörerna på scenen var rörande överens om det mesta. Så även att politikerna är den grupp som är långsammast att ta till sig budskapet om ett hållbart samhälle. Medan forskare och företag redan förstått styrs politikerna fortfarande av kortsikitig popularitet.

– Politiken är den front som ligger sist. Det här är en utmaning av Churchill- dimension. Och det kommer att krävas en Churchill för att vända på detta, säger Göran Broman.

Med detta skickade paneldebatten ett budskap till nästa talare på scenen: miljöminister Andreas Carlgren.

Erik Klefbom

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.