Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag13.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Vinnarföretagen om sina strategier

Publicerad: 20 November 2018, 05:01

Fyra bolag utmärker sig i Aktuell Hållbarhets rankning. Här berättar vinnarna om sina strategier och utmaningar.


Skanska utgår från kundernas hållbarhetsambitioner

Lena Hök

Skanska kammar hem förstaplatsen i kategorin Kapitalvaror med en rejäl poäng­skillnad mot det övriga startfältet, där SKF placerade sig på andra plats och ABB och Trelleborg delade på tredjeplatsen. Att bidra till lösningar som hjälper kunderna uppfylla sina hållbarhets­ambitioner och samtidigt driva innovationer. Det är vad som som ska föra Skanska framåt i hållbarhets­arbetet, menar Skanskas hållbarhetschef Lena Hök och pekar på att företaget har stora möjligheter att påverka och samverka på samhällsnivå.
– Vi kan bidra till utvecklingen av städer och samhällen genom att ta ett helhetsgrepp när vi planerar och bygger fastigheter, parker, broar och liknande. På så vis kan vi vara med och stödja arbetet med klimat, hälsa och minskad segregation, säger hon. Byggbranschens fokus på certifiering av hållbarhetsarbetet bidrar enligt Lena Hök till att göra hållbarhet lönsamt och ­integrerat i affären.
– Skanskas effektiva ­certifieringssystem bidrar till att våra egna byggprojekts marknadsvärde idag har 95 procent gröna ­produkter samt omsättningen från ­kunderna har 45 procent gröna ­produkter. Det är vi mycket stolta över och vi ser hur viktigt hållbarhetsarbetet är för våra ­kunder, säger Lena Hök. Len Hök berättar att Skanska anser sig vara särskilt fokuserade på miljö, klimat, hälsa, säkerhet och arbetsmiljö. Samtidigt menar hon att det finns förbättringspotential inom alla områden. Automatisering och digitalisering är två hållbarhetsutmaningar Lena Hök ser som viktiga i framtiden. Både ­automatisering och digitalisering kan till exempel komma att få stor betydelse för optimering av energi och vattenanvändning. ­Tekniken kan också komma att öka säkerheten i ­arbetsmiljön. Cirkulär ekonomi med 100 procentig ­återvinning och automatiserade elfordon är andra saker som Skanska tror ligger nära i framtiden. Korruption är ett allvarligt problem inom byggbranschen och här har även Skanska anklagats. Här har Skanska vidtagit flera stora åtgärder. Lena Hök berättar att Skanska bland annat har avvecklat verksamheter i flera länder i Latinamerika och i Ryssland där Skanska ansåg att det var omöjligt att verka med den etik som företaget vill eftersträva.

Henrik Sundström

Electrolux och H&M båda i topp
Electrolux och H&M placerar sig på delad förstaplats i industrikategorin Konsumtionsvaror. Framgångsfaktorn för Electrolux är före­tagets långa erfarenhet av hållbarhets­arbete och ett brett perspektiv som ­innefattar miljö, socialt och etiskt arbete. Det anser Electrolux hållbarhetschef Henrik Sundström som arbetat på företaget sedan 1986. Redan då var hållbarhetsarbetet i fullgång enligt Henrik Sundström.
Electrolux ambitioner är att under ­perioden 2015–2025 minska koldioxid­utsläppen från företagets tillverkning med 80 procent. Produkterna ska bli 25 procent energieffektivare under samma period. På så sätt siktar Electrolux på att ligga i linje med Parisavtalets 1,5 graders mål. I Electrolux plan finns även förbättringar av produkterna så att matvaror ska kunna förvaras under längre tid samt ge möjlighet till bättre matlagning för minskat matsvinn.
– Genom att energieffektivisera våra ­produkter vill vi också öka ­medvetenheten om matsvinn och visa på vegetariska ­alternativ. Även ge inspiration till matvaror som kan förvaras längre tid i våra produkter utan att bli dåliga, säger Henrik Sundström.
En kritik som riktats mot Electrolux ­handlar om hur företaget redovisar sitt arbete med konfliktmineraler. Henrik Sundström anser dock att Electrolux har rapporterat sitt arbete och gör regelbundna riskanalyser på sina produkter för att registrera var och hur mycket konfliktmineraler används. Electrolux arbetar också för att deras underleverantörer ska använda sig av certifierade konfliktmineraler. Electrolux delar första platsen inom kategorin konsumtionsvaror med H&M.

Anna Gedda

– Vi vill demokratisera hållbart mode, samtidigt som vi måste respektera planetens gränser och ta ansvar för hur vår verksamhet påverkar omvärlden. Det gör vi genom ett aktivt hållbarhetsarbete som är integrerat i såväl hela organisationen som vår värdekedja, säger H&M:s hållbarhetschef Anna Gedda.

Noel Morrin

Stora Enso jämställer hållbarhetsrapportering med finansiell rapportering
Med 61 poäng är Stora Enso det bolag som plockade hem högst poäng i rankningen Hållbara bolag 2018. Stora Ensos hållbarhetsagenda grundas i företagsstrategin där hållbarhet och ­affärer integreras. Noel Morrin, hållbarhetschef, menar att rapporteringen följer en modell med omfattande utmaningar, möjligheter, policy, arbetssätt och konkreta resultat. Stora Enso ser klimatfrågan som grundpelaren i hållbarhetsarbetet. Strategin inriktas här på att minska fossila koldioxid­utsläpp i linje med Parisavtalet och målet att hålla den globala temperaturökningen under två grader.
– Vi har som första ­skogsindustriföretag i världen internationellt erkända och tredjeparts­godkända koldioxidmål, så ­kallade Science Based Targets. Vi ­fokuserar på att byta ut fossila bränslen, energi­effektivisera och upphandla el med lågt koldioxid­avtryck, säger Noel Morrin.
För att stärka transparensen i hållbarhets­rapporteringen tillämpar Stora Enso samma rutiner som för finansiella data vid revision av data för koldioxid. År 2016 kom frågan om barnarbete i Pakistan kopplade till Stora Ensos pappers­tillverkning upp i medierna. Stora Enso har i dag avvecklat all verksamhet i Pakistan och Noel Morrin säger att mänskliga rättigheter betraktas som ett genomgripande element i hållbarhetsagendan.
Redan 2014 till­sattes en utredning där 93 olika enheter i 22 länder granskades. Efter genomförandet av    handlingsplanen fokuserar Stora Enso nu på ett program för uppföljning av de mest prioriterade                                 mänskliga rättigheterna. Noel Morrin påpekar att hållbarhetsarbetet är en ständigt pågående process som bygger på kontinuerlig dialog med intressenter om globala och lokala frågor. Den främsta förbättringspotential ser han inom vatten-, energi- och resursfrågor.

Av: Therese Quennerstedt

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.