Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Visualisering ska ge effektivare fjärrvärmeanvändning

Publicerad: 7 Maj 2012, 06:10

Med Norra Djurgårdsstaden som testarena ska projektet ”Medveten energianvändning” undersöka ifall man kan påverka de boendes fjärrvärmeanvändning med hjälp av visualisering.


Ämnen i artikeln:

CleantechEnergieffektiviseringMiljöteknikGreentechKth

Påverkas beteendet hos de boende om de tydligt kan se den egna användningen av fjärrvärme? Den frågan hoppas Interactive Institute, tillsammans med hela nio samarbetspartners, få svar på i det nya projektet ”Medveten energianvändning”.

Interactive Institute kommer att fokusera på hur interaktionen med användaren ska se ut för att på bästa sätt motivera de boende att agera mer energieffektivt.

– Idag är vi många som gärna skulle vilja göra något för att minska vår egen miljöpåverkan, exempelvis genom att använda mindre varmvatten eller vara ekonomiska med uppvärmningen av våra hem. Men har vi verkligen den möjligheten i en bostadsrätt och vet vi vilken tid på dygnet som våra åtgärder gör mest nytta? Vi vill ge slutanvändaren en möjlighet att påverka; dels genom nya verktyg, men framför allt genom att förse användaren med information som motiverar och triggar till att agera på ett hållbart och energieffektivt sätt, säger Therese Balksjö, projektledare på Interactive Institute.

I projektet ingår även Fortum, ABB, KTH, Ericsson, HSB, Byggvesta, NCC, JM och Stockholms stad.

– Att samarbeta med så många partners, alla med olika kompetens och infallsvinklar, är intressant men det är också en förutsättning för att lyckas ta fram en hållbar helhetslösning för Norra Djurgårdsstaden. Vi inleder nu en förstudie med finansieringsbidrag från Energimyndigheten och denna beräknas vara klar under hösten 2012, säger Lina Enskog Broman, huvudprojektledare på Fortum.

Tomas Tirén

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.