Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Volvo Ocean Race ur nätverksperspektiv

Publicerad: 19 Augusti 2009, 02:44

Seglartävlingar är inte längre för de starka, tysta och modiga. De är till för satelliter, lokala nätverk och TV.


1973 seglades första upplagan av en seglingstävling Jorden runt kallad The Whitbread Race. Det var det hårdaste, tuffaste mandomsprov man kunde tänka sig ute på världshaven. Besättningar på 11 man utlämnade helt och hållet åt elementens raseri under nio månaders seglats.

Tre man sköljdes över bord första året, men det förändrade inte machosarna som villa ha mer saltstänk, flera istappar i håret och mera äventyr. Efter några år behövde The Whitbread Race förmodligen mera pengar och döptes om till The Volvo Ocean Race och återkommer nu vart fjärde år. Den senaste upplagan av tävlingen började i oktober 2008 i Alicante i Spanien och avslutades i St. Petersburg i juni 2009. Då hade båtarna tillryggalagt mer än 59.000 kilometer, besökt 11 hamnar i 10 länder och vinnaren, ”Ericsson 4” seglade jorden runt på 127 dagar.

Båttypen kallas för VO 70 och bland specifikationerna finner vi en längd på 70 fot eller 21,4 meter, ett deplacement på 14 ton och en vikt på 7,4 ton. Den har en mast som är över 30 meter hög. När båten har alla segel hissade är segelytan 855 kvadratmeter, motsvarande tre tennisplaner.

Sponsorstält

I varje besökt hamn (”stopover”) byggdes ett evenemangsområde upp, en sk Race Village, där alla sponsorer fick visa upp sig för besökande seglarentusiaster. Tävlingsbåtarna stannade i hamn några dagar för att få visa upp sig för pressen, varefter jakten jaktade vidare över haven. Besökarna hade möjlighet att ta del av ett gediget underhållnings- och aktivitetsprogram med populära artister på scenerna, segling med radiostyrda båtar, en simulator som förmedlade känslan att segla en Volvo Open 70 och mycket mer. Och surfa trådlöst på Internet.

Stockholm Stopover

Race Village i Stockholm tog upp hela Skeppsbron under 14-25 juni och var en fantastisk samling vita tält och underligt formade byggnader där sponsorerna visade upp sig. Alla dessa behövde trådlös Internetanslutning och andra nätverkstjänster. Samtidigt skulle det finnas gratis trådlöst Internet för alla besökare på området. Någon var tvungen att bygga upp nätet, sköta driften, upprätthålla säkerheten och se till att alla berörda fick de prioriteter och överföringskapaciteter på nätet som de hade rätt till.

Datacoms tekniker ägnade sig åt tämligen riskfylld kabeldragning längs kajkanten.

Då handlade det inte bara om att se till att det trådlösa nätet fortsatte att fungera, utan arbetet gick också ut på att kontra olika typer av störningar, förhindra attacker, frekvensplanering och att vädersäkra alla utomhusenheter med mera.

I nätverket, som levererades av konsulten Datacom AB, rymdes all datatrafik för TV, radio, sponsorer, seglings- och serviceteam, media, gäster och allmänhet. Sträckan på en knapp kilometer täcktes av ett trådlöst nätverk med 22 accesspunkter för WLAN, en kilometer fiberkabel, 1,5 kilometer kopparkabel och ungefär 100 andra komponenter i form av switchar, servrar, brandväggar och centrala nätstyrenheter.

Vad pekar Tredje Gustav på? Stor-TVn naturligtvis, som med sitt överlägsna bandbreddsbehov sög åt sig en god del av nätverkets resurser.

De två tillverkare som fick stå för de flesta fiolerna var Meru Networks som levererade accesspunkter, nätverksnav och administrationsprogramvara, och svenska Clavister som stod för brandväggarna. Jag skriver brandväggarNA eftersom allting givetvis var redundant.

Nätverksbygget

Här är nätverkskartan. 1-2-3-4-5-6-7 är tävlingsfartygen och den stora scenen befann sig vid Gustav IIIs staty vid Slottsbacken. Fritidsbåtarna fick lägga till längst till vänster på ritningen. 22 accesspunkter och ett par trådlösa bryggor försåg sponsorer och allmänhet med Internet. Nätets centralpunkt och dessutom ”datorhall” med brandväggar befann sig vid den röda pilen och en tältstad av magnifika proportioner hade byggts upp längs hela kajen (blå rektanglar). Dessutom fanns en del sponsorskontor mm i en lokal i Gamla Stan.

Datorhallen på kajkanten, eller ska man kanske säga datorfönsterbrädan, var allt som Datacom AB fick tag på för att bygga upp nätverkets centralpunkt.

Intressanta problem

Systemansvarige får göra lite ovanliga jobb, som att klättra up och vrida tillbaka en accesspunkt som vridit sig i vinden.

Långt innan Volvo Ocean Race kom till Stockholm hade Datacom rekognoscerat Skeppsbron och fann till sin förvåning över 100 trådlösa nät på denna lilla sträcka. Man såg vilka frekvenser näten gick på och vilka nät som var moderna nog att köra med 802.11n. Tyvärr kunde inte alla tilltänkta kunder använda sig av 802.3n-tekniken så Datacom fick inrikta sig på 802.3abg.

Man såg att kanal 11 var något mindre belastad än alla andra. Det gjorde valet enkelt och det passade Merus nätprodukter bra, som kan köra ett helt nät på bara en kanal. Därefter var det dags att samordna med Volvo och Ericsson som hade stora paviljonger, och se till att de inte valde kanal 11. Detta förarbete gav resultat. Ingen av de inblandade kunde rapportera några störningar alls under hela Stockholm Stopover.

Det är utomhus. Det är elementens raseri. Det är tillfälligt uppsatt. Då får man förvänta sig att datalänkarna sitter upp med snöre och silvertejp.

Fritidsbåtarna fick förr bara skulden för buskörning och buller i skärgården. Nu börjar de trådlösa nätverken ombord störa landbaserade installationer också.

Datacom insåg tidigt problemet med fritidsbåtarna och använde sig av brute-force-metoden. Man satte upp extra många accesspunkter runt bryggorna där dessa båtar fick lägga till och drog helt enkelt upp effekten på sin utrustning tills man fick kanal 11 för sig själv. Fritidsbåtarnas Wifi-nät led inte särskilt mycket av detta, eftersom de frekvenshoppade, medan Merus grejor bara använder en frekvens. Inte heller detta resulterade i några anmälda störproblem från någon av de inblandade.

After the fact troubleshooting

Acesspunkterna 201 och 208, med enkel och dubbel radio, respektive. Den centrala styrenheten var av typen 3075, en av de mellanstora enheterna.

Meru har tagit ett nytt, intressant grepp på det där med loggning av fel i trådlösa nätverk. Merus administrationsprogram gör precis som alla andra, det undersöker nätet och rapporterar throughput, paketförluster, signalstyrkor, med mera. Men det är till föga hjälp vid ett tillfälligt problem. Sådana problem uppstår i en särskild situation, men när supportavdelningen ska undersöka dem senare är situationen en annan. Orsakerna till problemen är borta som fotavtryck på en sandstrand.

E(z)RF-Network Trend Dashboard med en övergripande vy av hela det trådlösa nätet.

Den systemansvarige kan naturligtvis gå igenom alla loggar manuellt och försöka få ihop ett samband. Men nu gör Merus programvara E(z)RF det åt honom. Programmet snokar på alla klienter och hela strukturen, loggar alla händelser och försöker korrelera olika händelser som hände samtidigt men på olika platser i nätet i ett sammanhang och försöker finna ett samband.

Om man inte vet vad som hände alldels innan felet uppträdde är det väldigt svårt att förstå om problemet berodde på nätet eller klienten, och när i anslutningsprocessen felet uppträdde. Med Merus program kan man spola bakåt i tiden och hitta de serier av händelser som ledde fram till felet. Och det kan vara många olika händelser. Med bara statistik tillgänglig måste man gå igenom många loggar och, hitta användaren och försöka upprepa felet. Allt detta slipper man med E(z)RF Network Manager som gör korrelationen själv. Ett exempel kan vara att övervakningsprogrammet märker att en klient försöker nå en accesspunkt flera gånger utan att erhålla en IP-adress, varvid programmet kan sluta sig till det inte går att nå DHCP-servern.

E(z)RF-Station Trend Dashboard där man kan spola tillbaka tiden och se vad som hände med en klient.

Programmet lagrar klienternas alla tillstånd (anslutning, autentisering, handoff, DHCP-kommunikation, IP-adresser mm) i den ordning de uppstod för senare data mining. Därefter kan man backa tillbaka och återskapa allt som hände.

Man undersöker saken genom att börja med en övergripande instrumentpanel (Trend Dashboard) som visar de globala trenderna, som till exempel brus, paketförluster för accesspunkter och klienter varefter man kan borra sig ned i datamängderna i nätet ända ned på klientnivå för att se trender och användarhistorik. Genom at mata in en klients MAC-adress och den tidsperiod man är intresserad av kan man spela upp allt som hände och visa klienter och noder på en ”värmebild” som visar hur HF-situationen såg ut just när felet inträffade.

E(z)RF-Controller Dashboard visar situationen utifrån en enskild controllers synvinkel. Du ser uppkopplingssekvensen som punkter i ett diagram.

Administrationsprogram i mobilen

Är man på löpande fot går det bra att fortsätta med E(z)RF OnTheGo och tanka ned data från data mining-systemet till ett skärmgränssnitt som är särskilt anpassat för iPhone och iPod Touch. Man kan själv anpassa hur man vill se nätverksbelastning, densitet, antal klienter, anslutningsstatus mm och dessutom få meddelanden om allvarligare händelser, som när en användare har problem att ansluta. Givetvis kan man kommunicera med supportavdelningen och be dem utföra handpåläggning som man själv inte kan, på språng i lokalerna.

Sen var det Clavister

Internet levererades till Stockholm Stopover i from av 300 Mbps som Datacom fördelade så att Volvo fick 100 Mbps, medan resten gick till det trådlösa nätet och till Ericsson.

Valet av brandväggen Clavister 3250, en mellanstorlek, var enkelt, eftersom Datacom har haft ett så långt samarbete med dem. Det underlättar också att företaget är svenskt. Bortsett från den långa erfarenheten anser man att produkterna är stabila och kan hantera väldigt många VLAN utan att man behöver välja en väldigt kraftfull modell. Och det gick åt hela 20 VLAN under Stockholm Stopover, men det hanterade Clavister utan problem, samtidigt med virussökning och innehållsfiltrering.

En lustig sak inträffade när Försvarsmakten kom till Race Village och skulle ställa upp en monter. De ville givetvis också ha trådlöst Internet och visa sin webbplats www.mil.se för besökande. Men det gick inte för den var bortfiltrerad. Den hade hamnat på listan över platser som spred information om våld, varför Datacom blev tvungna att ändra lite i spärrlistan.

En trådlös länk ovanpå en container. Allt ska fungera även om vädret inte är det bästa.

Tack vare omfattande planering och tekniskt förutseende kunde man alltså klara en tillfällig uppställningsplats som Skeppsbron, trots uselt väder, externa störande nät, höga bandbreddskrav och tusentals privatpersoner med bärbara datorer. Och det med tämligen begränsad utrustning. Eftersom ingen av de inblandade egentligen hade något att klaga på, får man väl säga att det hela avlopp lyckligt.

Läs mer

Volvo Ocean Race: www.volvooceanrace.org
Volvo Ocean Race i Stockholm: www.oceanracestockholm.se
Alla fräsiga bilder: http://images.volvooceanrace.org/asset-bank/action/viewHome
Om Clavister: www.clavister.com
Om Meru Networks: http://merunetworks.com
Om Datacom AB: www.datacom.se

Mitt i regnet, stora scenen. Den var helt täckt av trådlöst nät, och när den inte var täckt av regn förekom också artistframträdanden.

Kontring: Jaha, börjar alla belackare att fylla upp kommentarträdet med prat om reklamplaceringar igen? Berätta då för mig hur jag ska kunna skriva denna artikel utan att nämna företagens namn? Ett Stort Bilföretags Ocean Race med nätverk från Den-som-inte-får-nämnas-vid-namn hölls före sommaren i en Svensk Huvudstad. Skulle du vilja läsa sådant?

Jörgen Städje

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.