Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

Volvo och SKF tar KERS till gatan

Publicerad: 26 Maj 2011, 05:52

Hybridtekniken KERS, mest känd från F1-sammanhang, ska ut på vanliga vägar. Volvo PV, SKF och Volvo Powertrain utvecklar tekniken tillsammans med pengar från Energimyndigheten.


Ämnen i artikeln:

EnergimyndighetenCleantechTeknikMiljöteknikGreentechVolvoForskningIngenjör

Volvo Personvagnar, Volvo Powertrain och SKF ska tillsammans utveckla hybridtekniken KERS, Kinetic Energy Recovery system. Tekniken som bygger på eneri lagrad i ett svänghjul uppmärksammades för något år sedan då den dök upp i Formel 1-sammanhang 2009 bara för att försvinna 2010 och sedan återkomma till årets säsong.

Med KERS lagras energi i ett svänghjul som vid inbromsning roterar med upp till 60.000 varv per minut. Systemet är monterat på bakaxeln och när bilen åter börjar accelerera överförs kraften i svänghjulet – upp till 80 hästkrafter under en begränsad tid – till bakhjulen via en transmission. Bilens förbränningsmotor, som driver framhjulen, stängs av vid inbromsning och den lagrade energin kan användas för snabb acceleration eller för drivning vid uppnådd marschastighet.

Så här kan det se ut med KERS på bakhjulen.

I det KERS-system som Volvo och SKF utvecklar används ett svänghjul tillverkat av kolfiber. Hjulet väger sex kilo, har en diameter på 20 centimeter och roterar i vakuum för att minimera friktionsförluster. Tekniken har förutsättningar att sänka bränsleförbrukningen med upp till 20 procent, uppger Volvo PV. Energimyndigheten har anslagit 6,57 miljoner kronor till projektet.

"Vi är inte den första biltillverkaren som testar svänghjulstekniken. Men ingen annan har applicerat den på bakaxeln i en bil som har en förbränningsmotor som driver på framhjulen. Om våra tester och den tekniska utvecklingen går som planerat väntar vi oss att svänghjulstekniken ska nå utställningshallarna inom några år", säger Derek Crabb, ansvarig för Volvo Powertrain, i ett pressmeddelande.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.