Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Volvos raketmunstycke ger exportmöjligheter

Publicerad: 1 december 2008, 11:06

Arianes Vulcain 2-motor ska snart testas. Ett nytt munstycke utgör en milstolpe som öppnar för export.


Volvo Aero har utvecklat ett nytt raketmunstycke till Vulcain 2-motorn. Nu väntar motortester som, om de blir framgångsrika, kvalificerar Volvo för export av raketmotorn. Enligt planerna ska testet utföras den 16 april.

– Vi har länge försökt komma in på den amerikanska marknaden och har gjort ett antal offerter men vi har stupat på målsnöret eftersom vi inte haft en fullskaligt provad teknologi, säger Roland Rydén, projektledare på Volvo Aero.

Det senaste framsteget rör munstycket till Ariane-raketen. Arbetet med munstycket har tagit fyra år. En ny konstruktion, SWEA Sandwich Nozzle, är helt slätt på insidan och saknar den manifolder som tidigare använts. På tidigare versioner har stora mängder rör svetsats intill varandra som tillsammans bildat raketmunstycket, konen, med manifoldern svetsad ovanpå. Manifoldern har matats med avgaser från turbinerna för att kyla den nedre delen av konen byggd av plåt.

– Vi trodde att det var ett billigt sätt att göra den nedre delen och det har fungerat bra men själva manifoldern är en komplicerad historia som ger mycket problem, säger Roland Rydén.

I det nya munstycket, uppbyggt med lasersvets av tunn plåt, sker kylning istället aktivt hela vägen ned till slutet av konen och dumpas därefter. Munstycket uppges vara styvare och mer robust samt tillförlitligare än föregångaren.

Testerna i april är kritiska för Volvo Aero. Lyckas de når bolaget TRL-6, Technology Readiness Level, något de amerikanska myndigheterna kräver för att Volvo Aero ska bli aktuella för den marknaden.

Jonnie Wistrand

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev