Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

White satsar på social hållbarhet

Publicerad: 18 April 2017, 08:05

Arkitektbyrån Whites Malmökontor satsar på social hållbarhet. En av de som rekryterats till företagets hållbarhetsavdelning är landskapsarkitekten och genusvetaren Anna Krook. Aktuell hållbarhet ringde upp henne för att höra hur hon kommer att bidra till Whites process.


Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Arkitektbyrån Whites Malmökontor stärker kompetensen inom social hållbarhet. Därför har man utvidgat hållbarhetsavdelningen med samhällsstrategerna Anna Krook och Josef Sjöberg som rekryterats från ÅF. Aktuell Hållbarhet ringde upp Anna Krook för att höra hur hon kommer att bidra till Whites process.
– Min titel blir hållbarhetsstrateg. Jag och mina två kollegor kommer att jobba strategiskt med att utveckla social hållbarhet och arbeta med hela hållbarhetsperspektivet i samtliga projekt som genomförs på Malmökontoret.

Hur arbetar man med att bygga in social hållbarhet på ett arkitektkontor?
– Det handlar om hur vi kan bygga in möjligheter för ett inkluderande, hållbart, jämlikt liv och samhälle. Alla de miljöer vi ritar är på ett eller annat sätt vardagsmiljöer och mycket handlar om att se till att vi kan leva de liv vi önskar, utan att skada varken andra människor, naturen eller omgivningarna.

Du är landskapsarkitekt men också genusvetare, är det något som hjälper dig i din yrkesutövning?
– Ja, självklart. Mitt fokus ligger de sociala bitarna och de handlar både om de formella maktsystemen, de politiska systemen och det sociologiska perspektivet på makt i samhället, och här är ju genusvetenskapen en tydlig utgångspunkt.

På vilket sätt kan man se att du varit med och påverkat processen bakom en byggnad som White ritat?
– Det är inte alltid det syns. Det kan handla om tillvägagångssätt, om vem som involveras i processer till exempel och hur samverkan ser ut. Det är inte säkert att det resulterar i några estetiska skillnader, snarare handlar det om att vara medveten om vem som är målgruppen, förstå behoven, intressena, erfarenheterna för den gruppen och involvera de som behöver involveras. Det kan också handla om finansiering, hur vi kan jobba med olika finansieringsmodeller som skapar bättre förutsättningar för att genomföra hållbara lösningar.

Lina Rosengren

Ämnen i artikeln:

Hållbara Affärer

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.