Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Klimat

WWF: Sälj Nordisk miljöteknik på nytt sätt

Publicerad: 22 Maj 2015, 08:41

I veckan träffades en rad nationella och internationella aktörer inom klimatinnovation under det som kallas Cleantech Capital Days i Malmö.


Ämnen i artikeln:

SverigeTeknikKinaWWFInnovationMiljöteknik

Den här artikeln publiceras i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 22 maj.

– Det är väldigt intressanta tider nu, där det finns något av ett ”window of opportunity” för de nordiska länderna på det här området, säger Stefan Henningsson, rådgivare för WWF International till Miljöaktuellt.

Världsnaturfonden tar vartannat år fram ett index, Global Cleantech Innovation Index, för att visa vilka länder som är bäst när det gäller att få fram ett flöde av nya innovativa cleantechbolag. Och där ligger Norden väldigt bra till.

– Samtidigt är det inte de nordiska länderna som är bäst på att kommersialisera miljöteknik idag, utan det är framför allt Kina, följt av länder som Brasilien och Indien.

Här finns alltså både ett problem och en möjlighet, menar Stefan Henningsson.

– Det vi nu behöver göra i Norden är att prioritera kommersialiseringen och se till att de nordiska företagen kan komma ut på världsmarknaden, inte minst i Kina som är det land som räknat i pengar satsar absolut mest inom det här området.

Att fokusera på traditionell exportmarknadsföring och delegationsresor tror dock inte Stefan Henningsson är vägen framåt. Han drar i stället en parallell till hur de nordiska länderna samarbetar i Silicon Valley i Kalifornien. Här har man startat upp Nordic Innovation House, som fungerar som kontorsplats, inkubator och resurscenter för inte bara svenska utan nordiska teknikföretag. Tanken är att underlätta för en större mängd av innovativa, unga bolag att exempelvis få kontakt och bygga upp ett förtroende med mentorer, investerare och samarbetsparters.

– Bolagen finns på plats i Silicon Valley och kan lyckas komma ut på den amerikanska och internationella marknaden just för att de arbetar där det händer och de utmanas att tänka stort. Att göra något liknande, Norden tillsammans, i ett antal städer i Kina och Indien, där finns det en möjlighet som det nu gäller att ta.

Läs mer här. 

Miljöaktuellt, redaktionen

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.