lördag28 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Klimat

Yngre mer benägna att förändra sina beteenden

Publicerad: 10 januari 2023, 09:55

Exempelvis när det gäller en åtgärd som att äta mindre kött och mer vegetariskt är det de yngre som är mer villiga att förändra sina beteenden.

Foto: Fredrik Sandberg /TT

Undersökning visar på tydliga åldersmässiga skillnader när det gäller att ställa om till en mer klimatsmart livsstil.

Ämnen i artikeln:

VeckobrevKonsumtion

Anders Hellberg

anders.hellberg@aktuellhallbarhet.se


Personer som är mellan 16-34 år är mer benägna att ställa om sina liv vad gäller sådant som konsumtion, matvanor och sparande. Det visar en attitydundersökning som revisionsbyrån PwC genomfört via Kantar/Sifo under november och december 2022. Drygt 1 100 personer i åldrarna 16-79 år har medverkat. 

”Både näringsliv och privatpersoner måste ta fler steg mot en cirkulär ekonomi. Därför är det glädjande att en yngre generation tar ett större ansvar för att använda och återbruka våra resurser på ett smartare sätt”, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetsspecialist på PwC Sverige, i en kommentar. 

Exempelvis när det gäller en åtgärd som att äta mindre kött och mer vegetariskt svarar 35 procent i åldersgruppen 16-34 att de kan tänka sig förändringar, detta jämfört med 27 procent för båda åldersgrupperna 35-55 och 56-79. 

När det gäller att handla mer second hand samt att satsa på ett mer hållbart sparande är siffrorna 34, 24 16 respektive 18, 9, 8 procent sett till andelen i de tre åldersgrupperna som kan tänka sig förändringar. 

Undersökningen visar också att mer övergripande så är det 43 procent av svenskarna som planerar att minska sin klimatpåverkan under året, där kvinnor är betydligt mer benägna än män att ställa om.

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev