Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Livsmedel

Axfood: ”Sänk momsen på hållbar mat”

Publicerad: 23 maj 2022, 10:01

Axfoods vd Klas Balkow och hållbarhetschef Åsa Domeij föreslår att matmomsen för hållbarhetsmärkta varor sänks från tolv till sex procent.

Foto: AlenaPaulus

Momsen på hållbar mat borde sänkas eller avskaffas helt för att öka takten i den gröna omställningen, enligt Axfoods vd Klas Balkow och hållbarhetschef Åsa Domeij.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsindustrinRegeringen

Uppmaningen framför de i en debattartikel i Dagens industri. 

”En lägre momssats för hållbarhetsmärkta livsmedel är i dag det mest effektiva sättet att styra produktionen och konsumtionen mot att bli mer hållbar, både på kort och lång sikt”, skriver Klas Balkow och Åsa Domeij.

De föreslår att matmomsen för hållbarhetsmärkta varor sänks från tolv till sex procent. Det skulle enligt Axfoods vd och hållbarhetschef ”gynna såväl produktion som försäljning och konsumtion”.

”Och att ta bort den helt skulle givetvis ge ännu större effekt”, skriver Balkow och Domeij vidare. De tillägger sedan:

”Det skulle ge konsumenter möjlighet att handla hållbar mat till lägre priser, samtidigt som det motiverar fler livsmedelsföretag att genomföra förändringar för att deras varor ska uppfylla kraven för olika hållbarhetsmärkningar för att öka varornas konkurrenskraft på marknaden.”

Axfoods vd och hållbarhetschef konstaterar i debattartikeln att den globala matproduktionen står för runt 30 procent av världens totala utsläpp. De framhåller att EU-kommissionen i sin Farm to Fork-strategi lyfter fram att ekonomiska incitament är viktiga för att skapa ett mer hållbart matsystem. 

”Priserna till konsument bör också bidra till att uppmuntra till mer hållbara val. Ekologisk mat lyfts särskilt fram som något som borde gynnas av skatteincitament. Detta är något som redan genomförts i vissa EU-länder och som diskuteras flitigt i andra – däremot inte i Sverige”, skriver Klas Balkow och Åsa Domeij. 

Jonas Fagerström

jonas.fagerstrom@bonniernews.se

Dela artikeln:

Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.