Livsmedel
Coop sätter mål om minskat matsvinn – mindre än 1 procent år 2025
Publicerad: 25 september 2020, 09:24
”Nu knyter vi ihop helheten när vi sätter ett tufft mål för hela vår verksamhet”, säger Charlotta Szczepanowski, Chef Kvalitet och Hållbarhet på Coop, om att matsvinnet ska vara mindre än 1 procent i den egna verksamheten. Foto: Coop
Dagligvarukedjan Coop vill ta ett större ansvar för att branschen ska bidra till att minska matsvinnet. Därför sätts nu ett mål om att det matsvinn som uppstår i den egna verksamheten ska vara mindre än 1 procent av omsättningen år 2025.
Coops styrelse har nu beslutat att det matsvinn som uppstår i Coops egen verksamhet ska vara mindre än 1 procent av omsättningen 2025. Samtidigt framhåller Coops styrelse i ett ställningstagande att företaget har ett vidare ansvar att hjälpa medlemmar och konsumenter att minska sitt matsvinn.
Matavfallet i Sverige uppgick till över 1,3 miljoner ton 2018 när den senaste mätningen gjordes. Där ingår både matsvinn och så kallat oundvikligt matavfall, så som ben, skal och skinn. Det rena matsvinnet från butiker och hushåll uppskattades till 520 000 ton, vilket motsvarar 55 kg per person. Den största delen, 77 procent, slängs i hushållen.
”Vi har länge arbetat aktivt i våra butiker över hela landet för att minska matsvinnet med en rad aktiviteter och satsningar. Nu knyter vi ihop helheten när vi sätter ett tufft mål för hela vår verksamhet samtidigt som vi stärker vårt arbete för att hjälpa medlemmar och konsumenter att minska sitt matsvinn, säger Charlotta Szczepanowski, Chef Kvalitet och Hållbarhet på Coop, i en kommentar.
Samtidigt ansluter sig Coop till den nationella överenskommelsen för minskat matsvinn som lanserades den 12 mars i år. Coops hållbarhetschef Mattis Bergkvist blir en del av styrgruppen.
”Överenskommelsen öppnar upp nya möjligheter att motverka matsvinnet i hela livsmedelskedjan genom samarbete med övriga organisationer och myndigheter som anslutit sig”, säger Charlotta Szczepanowski.