Livsmedel
Därför är det svårt att nå fram med hållbarhetsinformation till matkunder
Publicerad: 13 april 2022, 09:20
Alla olika hållbarhetsmärkningar kan vara förvirrande för konsumenten.
Foto: Henrik Montgomery/TT
Många kunder säger att de vill handla hållbart, men inte lika många gör det i praktiken. Nu har forskare studerat vad det här glappet beror på och hur hållbarhetsdata kan användas som styrmedel.
– I livsmedelsaffären så bryr sig kunden om kvalitet, hälsoaspekter, ursprung, djurskydd och bekvämlighet. De största hindren är pris och och tid. Väldigt få kollar hållbarhetsdata. Sådan information tar kunderna
Läs vidare –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 4 495 kr/år (ex. moms) får du tillgång till alla våra digitala artiklar samt vår dagliga omvärldsbevakning som håller dig uppdaterad för bättre beslutsfattande. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.