Livsmedel
Direktförsäljarna av ekologiska livsmedel har tredubblats på ett år
Publicerad: 21 juni 2021, 10:15
Tre gånger fler företag säljer sina ekologiska livsmedel direkt till kunderna via exempelvis gårdsförsäljning, än för ett år sedan. Foto: BakiBG
Ekologiska livsmedel säljs i allt högre grad på nätet eller direkt till kunden. Det är två delvis motsatta trender som framkommer när hundratals företag svarat på Krav:s enkät.
När mer än hundra företag som säljer ekologiska livsmedel svarar på Krav:s och Organic Swedens enkät visar det sig att direktförsäljningen via gårdsbutiker och rekoringar har ökat från tio procent av bolagen till 28 procent sen förra året. En lika stor andel tror att det kommer vara deras viktigaste försäljningskanal om fem-tio år.
Samtidigt uppger nästan dubbelt så många företag att deras nätförsäljning av ekologiska livsmedel har ökat kraftigt, från 13 procent förra året till 25 procent i år. Ungefär vart åttonde bolag tror att den största delen av deras försäljning kommer att ske via nätet om fem-tio år.
”Jag tror absolut att den digitala handeln av livsmedel kommer att öka – vi startade själva en webbshop i våras. Den digitala trenden går över alla områden, men när det gäller livsmedel har corona-pandemin skyndat på utvecklingen. Många tycker nog att det är bekvämt och kommer att fortsätta handla digitalt även när pandemin är över”, säger Thomas Björklund, vd på Krav-certifierade Warbro Kvarn i en skriftlig kommentar.
Nästan sju av tio företag uppger att deras lönsamhet i det ekologiska sortimentet är mycket eller ganska bra och ju högre andel ekologiska livsmedel i sortimentet desto bättre lönsamhet och mer positiv syn på framtiden har företagen.
I undersökningen ingick 134 företag jämfört med 193 i föregående år. Undersökningen bifogas med brasklappen att skillnaderna i resultat delvis kan bero på vilka olika företag som intervjuats i årets och förra årets undersökning.