Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Livsmedel

Dryckesbranschen sätter klimatmål till 2030

Publicerad: 30 september 2021, 09:46

Utsläppen från dryckesförpackningar har ökat under 2020 på grund av minskad aluminiumåtervinning.

Foto: celsopupo

Klimatpåverkan från dryckestillverkningen i Sverige minskar, men de största utsläppen finns utomlands. Nu presenterar svenska dryckesbranschen fyra klimatmål för att ytterligare minska sina utsläpp.


Ämnen i artikeln:

LivsmedelsindustrinUtsläppKoldioxidutsläppÅtervinningFlygFossila BränslenFörnybar EnergiLeverantörskedja

I en rapport över dryckesbranschens klimatpåverkan för pandemiåret 2020 så är den generella trenden minskade egna utsläpp, främst tack vare övergång från fossila bränslen till förnybara diton eller el. På vissa områden ökar dock utsläppen, bland annat för förpackningsmaterial och flygtransporter, det sistnämnda dock från en låg nivå. De ökade utsläppen relaterade till förpackningsmaterial hänförs till minskad återvinning av framför allt aluminiumburkar.

För att bli klimatneutrala presenterar branschen fyra övergripande mål till 2030: fossilfria inrikestransporter och ökande andel fossilfria utrikestransporter, 100 procent återvinningsbara förpackningar, bara förnybar el och energi i egna verksamheter och ökande andel i leverantörskedjan samt framtagande av en strategi för att mäta klimatpåverkan vid primärproduktion och odling. Dessutom uppmanar branschen respektive företag att sätta ytterligare, verksamhetsanpassade mål.

För att klara sina åtaganden efterlyser dryckesbranschen stöd från samhället som främjar innovation och investeringar på lång sikt, utbyggd fossilfri transportinfrastruktur, välfungerande insamlingssystem och tillgång till förnybar och miljövänlig energi.

Läs dryckesbrasnschens rapport

Jesper Saltebro

Reporter

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.