Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Livsmedel

Hållbarhetsdeklarerad mat prisas - men fortfarande svårt för svenskar att välja rätt

Publicerad: 14 oktober 2021, 09:17

En ny WWF-rapport visar att svenskar fortfarande tycker att det är svårt och dyrt att välja hållbara livsmedel.

Foto: Anders Wiklund/TT

Coops hållbarhetsdeklarationer får utmärkelsen Årets Hållbarhetsprestation. Men en ny undersökning visar att det fortfarande är svårt för svenskar att göra hållbara val i livsmedelsbutikerna.


Coops hållbarhetsdeklarationer prisas av Nätverket för Hållbart näringsliv, NMC, med utmärkelsen Årets Hållbarhetsprestation 2021. Deklarationerna, som lanserades i april i år, visar en varas hållbarhetsavtryck på klimat, miljö och samhälle utifrån tio olika hållbarhetsområden. Syftet är att hjälpa kunderna att gör mer medvetna val när de handlar mat. Verktyget används också för att styra Coops inköp så att företaget, tillsammans med leverantörerna, förändrar sortimentet och gör en förflyttning mot produkter som har mindre hållbarhetsavtryck. 

”All konsumtion ger ett avtryck och genom att synliggöra det kan vi också hjälpas åt att tillsammans minska avtrycket på de samhällen där maten produceras, på miljön och på klimatet”, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef på Coop, i en kommentar. 

Att det fortfarande är svårt för svenskar att välja hållbar mat visas av en ny rapport som WWF lanserar i dag. I den svenska delen av studien uppger svenskarna att de vill välja hållbar mat men att det är svårt och dyrt att hitta och välja hållbara alternativ. 

I den svenska delen av undersökningen fick de svarande bland annat välja fem alternativa sätt att minska hållbarhetsavtrycken från livsmedelsinköpen. Här låg minskat matsvinn, det vill säga att välja rätt mängd, i topp med 50 procent av de svarande. Att välja lokalt odlad mat sågs också som ett viktigt sätt, 48 procent av de svarande.

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.