Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Livsmedel

Hemköp ger högre bonus till kunder som gör miljövänliga val

Publicerad: 6 Oktober 2020, 09:08

Genom Hemköps nya lojalitetsprogram kommer kunder som köper frukt och grönt få dubbla bonuspoäng jämfört med inköp av andra varor.

Foto: Henrik Holmberg/TT

I samband med att Hemköp lanserar sitt nya lojalitetsprogram premierar livsmedelskedjan hållbara val från kunder.


Med Hemköps nya lojalitetsprogram ges extra poäng till kunder när de gör val som bedöms vara positiva för klimatet och hälsan. En konkret förändring är att inköp av frukt och grönt kommer ge dubbla poäng jämfört med andra varor. Andra åtgärder som kunden kan få bonuspoäng för är att gå över till digitala kvitton eller vid inköp av kampanjvaran ”Veckan vego”.

Hemköp har som ambition att bidra till att halvera konsumenternas klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion till år 2030. Livsmedelskedjan har som mål att följa den utveckling som EAT lancet-rapporten, som lanserades i början av 2019, stakar ut för att minska livsmedelskedjans miljö- och klimatpåverkan. Rapporten visar bland annat att konsumtionen av fullkorn, baljväxter och frukt behöver öka på bekostnad av animaliskt protein.

Livsmedelskedjan säger att det nya lojalitetsprogrammet är en viktig åtgärd för att nå ambitionen. Det nya upplägget baseras på kundundersökningar där det har framkommit att kunder efterfrågar vägledning till mer hållbara val och personliga erbjudanden.

”Med nya Klubb Hemköp går vi före och omdefinierar vad en kundklubb kan vara, nämligen ett verktyg för verklig positiv förändring. Med personliga erbjudanden och extra poäng guidar och uppmuntrar vi kundernas hållbara handlingar”, säger Marcus Nyman, ansvarig för Hemköps nya lojalitetsprogram, i en kommentar. 

Tobias Persson

tobias.persson@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.