Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag02.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Livsmedel

Livsmedelsaktörer enas om strategi mot matsvinn

Publicerad: 12 Mars 2020, 10:47

Målet med den nya överenskommelsen är att till 2030 halvera matsvinnet och minska förlusterna i kedjan.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Flera aktörer i livsmedelsbranschen lanserar nu en överenskommelse för att minska matsvinnet i Sverige. Tanken är att bidra till FN:s hållbarhetsmål 12.3 om att halvera det globala matsvinnet samt att minska förlusterna i hela kedjan.


Överenskommelsen bygger på tre delar. Det handlar om att sätta upp mål för minskat matavfall och matsvinn, att mäta och samla in data för att följa upp målen och för att identifiera var matsvinnet uppstår och kunna sätta in åtgärder samt ett samarbetsforum där arbetsgrupper kan genomföra mer riktade och branschövergripande projekt för att minska matsvinnet. 

Flera europeiska länder har redan infört liknande överenskommelser i livsmedelsindustrin med gott resultat. I Storbritannien har överenskommelsen lett till betydande minskningar i mängden matavfall, enligt IVL Svenska Miljöinstitutet som deltar i överenskommelsen.

”Erfarenheterna från andra länder som har infört detta är väldigt positiva. Frivilliga överenskommelser är mer flexibla än lagstiftning. Alla kan göra något och med gemensamma insatser kan vi åstadkomma stora förbättringar, både resursmässigt, ekonomiskt och för miljön”, säger Tova Andersson, projektledare på IVL, i en kommentar.

De som har anslutit sig till överenskommelsen är Orkla Foods Sverige, Arla Foods, Martin och Servera, Menigo, Sodexo, Visita, Livsmedelsföretagen, Compass group AB, Norrmejerier, Coor, Linas Matkasse, Svenska köttföretagen, Potatisodlarna och LRF. Medverkar gör också Statistiska Centralbyrån, Livsmedelsverket, Naturvårdsverket, Jordbruksverket och näringsdepartementet.

Läs mer om samarbetet mot matsvinn 

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.