Livsmedel
Matjätten börjar klimatskylta – men säljer fortfarande kött från Brasilien: ”Försöker göra det vi kan”
Publicerad: 20 april 2022, 06:02
Skyltarna har budskap som exempelvis att välja de frukter och grönsaker som är i säsong. Foto: Oskar Omne
Matkedjan Hemköp börjar med skyltning till klimatsmarta varor i sina butiker. Ett viktigt steg, men det krävs en större samhällsansträngning för att ändra konsumenternas köpbeteende, enligt Anna Danielsson, hållbarhetsansvarig på bolaget.
Det är mot bakgrund av Hemköps ambition att bidra till att halvera konsumenterna klimatpåverkan från livsmedelskonsumtion till år 2030 som matkedjan nu börjar med skyltning till klimatsmarta val i samtliga
Läs vidare –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 4 495 kr/år (ex. moms) får du tillgång till alla våra digitala artiklar samt vår dagliga omvärldsbevakning som håller dig uppdaterad för bättre beslutsfattande. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.