Livsmedel
Ny matsvinns-app kommer till Sverige
Publicerad: 23 mars 2020, 11:03
Företaget bakom matsvinns-appen Too Good To Go etablerar sig i Sverige. Appen lanserades först i Danmark och finns redan i 13 länder. Nu har turen kommit till Sverige där företaget ska drivas av hållbarhetsprofilen Åsa Sandberg som Sverigechef.
Tanken med appen är att användaren ska få bra mat till ett reducerat pris och att matleverantörer ska kunna minska sitt matsvinn. De matleverantörer som är uppkopplade till appen erbjuds möjligheter till marknadsföring. Intäkten kommer genom ett litet påslag på varje transaktion.
– Det som är extra kul med det här jobbet är att Too Good To Go arbetar med hela kedjan. Appen är en sak, men företaget är verkligen ett socialt företag som bland annat också driver matsvinnsfrågan genom lobbying i Bryssel, vi jobbar med opinionsbildning och utbildning i skolor, säger Åsa Sandberg till Aktuell Hållbarhet.
I Sverige har appen Karma sedan 2016 erbjudit konsumenter och matställen en liknande tjänst. Åsa Sandberg håller med om att apparna är relativt lika. Det som skiljer Too Good To Go är enligt Åsa Sandberg att kunderna här erbjuds en kasse fylld med överskottsmat och inte bara enskilda matvaror. Dessutom är innehållet i matkassen en överraskning för kunderna.
– Vi är jätteglada att Karma gör det här arbetet och att matsvinnsproblemet nu kan tacklas från flera håll. Matsvinn är ett enormt problem och vi måste göra allt vi kan. En matkasse med överraskningsmoment är en modell som vi sett fungerar väldigt bra för att kunna skala upp mängden mat som räddas. Vi har räddat över 34 miljoner måltider sedan vi startade, och har därmed kraften att komma åt matsvinnsproblemet på riktigt, säger Åsa Sandberg.