Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag05.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Livsmedel

Oro för låga ambitioner i EU-gemensam livsmedelsstrategi

Publicerad: 20 Maj 2020, 09:46

Foto: Björn Lindgren och Hasse Holmberg samt Aitor Garmendia


Minskad användning av kemiska växtskyddsmedel, minskad användningen av organiska och icke-organiska gödningsmedel samt ökad andel ekologiska jordbruk. Det är huvuddragen i den EU-gemensamma livsmedelsstrategi som kommissionen presenterade i veckan. I strategin, som går under namnet ”Farm to fork”, tonas dock problem med antibiotikaresistens ned. 

Strategin, som uppges vara en del av EU:s gröna giv har fem övergripande mål: att säkerställa att européer får hållbar mat till överkomliga priser, att ta itu med klimatförändringar, att skydda miljön, att bevara biologisk mångfald och att utöka ekologiskt jordbruk.

EU-parlamentarikern Fredrick Federley (C) kommer att vara en av förhandlarna för livsmedelsstrategin. Han tycker att det är bra att EU tar ett ett bredare grepp om matsektorn och att EU-kommissionen vill strypa stöden till ohållbar matproduktion. Samtidigt efterfrågar han fler skarpa krav kring djurvälfärd i strategin. 

– Strategin är viktig, men jag tycker att den måste bli mycket mer skarp. Bland annat på djurvälfärdsområdet. Det är bra att EU kommer att se över djurskyddslagstiftningen, och att vi i slutändan säkerställer en högre nivå av djurskydd. Det som saknas här är att länder följer de lagar som redan finns. Vi ser runtom i Europa hur lagstiftningen finns på plats men inte efterlevs och att djuren far illa, säger han till Aktuell Hållbarhet. 

Den gröna partigruppen i EU-parlamentet har uttryckt en oro för att målsättningarna inom ett flertal miljöområden inte är tillräckligt ambitiösa för att jordbruket ska nå sin del av Parisavtalet. 

Jon Röhne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.