Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Livsmedel

Paradisets grundare: Nästa företag ska vara hållbart också ekonomiskt

Publicerad: 24 Mars 2020, 10:24

Johannes Cullberg, grundare av Paradiset.

Foto: Paradiset.

Paradisets grundare berättar om planerna efter konkursen i Paradiset. ”Nu är det dags för rond två”, säger han.


Matbutikerna Paradiset i Stockholm ansökte på måndagen om konkurs. Orsaken till konkursen är enligt grundaren Johannes Cullberg en finansiering som ställdes in i sista stund på grund av coronakrisen. 

– Vi har kämpat i flera år för att hitta vår väg framåt. Det har varit en oerhört tuff resa men vi började se ljuset i tunneln efter att ha behövt ta en hel del tuffa beslut som att exempelvis stänga ner två butiker i januari. Nu var vi på rätt väg men sen kom coronatåget i full fart. Det slog så hårt att vi inte har någon möjlighet att fortsätta då en färdig finansiering plötsligt drogs in, berättar Johannes Cullberg för Aktuell Hållbarhet. 

Matbutikerna Paradiset var tidiga med att prioritera hållbara livsmedel före lägsta pris. Johannes Cullberg säger till Aktuell Hållbarhet att det varit svårt att bryta invanda beteenden på livsmedelsmarknaden. 

– När det gäller dagligvaror i Sverige så är kunderna skolade att det ska vara enkelt och bekvämt och pris är alltid det viktigaste för de allra flesta. Då är det tufft att erbjuda ett sortiment som inte fokuserar på pris utan istället fokuserar på hållbarhet och hälsa. Men här hade vi hittat vår väg och börjat bygga upp en målgrupp som delar våra värderingar. Och den målgruppen blir större och större. Tiden har jobbat för oss. 

Johannes Cullberg säger också att han ännu inte gett upp idén med att sälja hållbara och hälsosamma livsmedel till Stockholmarna. 

– Nu börjar rond två. Nu ska jag försöka göra om och göra rätt. Det kanske handlar om att jobba tillsammans med de större dagligvarukedjorna  för att nå ut med hållbarhetsbudskapet och hjälpa så många som möjligt att fatta hållbara beslut kring livsmedel. För att kunna påverka måste man överleva. Nästa business ska vara hållbar också ekonomiskt. Följ gärna min kamp på mitt instagram-konto.

Jon Rohne

jon.rohne@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.