Livsmedel
Pengar från plastbärkassar satsas på hållbara livsmedelsprojekt
Publicerad: 17 augusti 2020, 09:53
Foto: Berit Roald/ TT
Livsmedelsföretaget Lidl satsar nu 11 miljoner kronor för att stödja projekt som löser problem med hållbar produktion och konsumtion av livsmedel. Pengarna kommer från Lidls kunder som bidragit genom en prishöjning på plastbärkassar.
Möjligheten att söka pengar till projekt startar i dag och pågår fram till den 13 september och ansökan är öppen för ideella organisationer, universitet och högskolor samt företag och aktörer som har konkreta projekt. Utlysningen vänder sig till projekt som arbetar inom något av områdena hållbar jordbruksproduktion, forskning kring hälsosam mat, digitala transformativa lösningar för livsmedelssystemet, innovation kring matsvinn samt beteendeförändringar hos konsumenter.
”Vi välkomnar utmanare och uppstickare över hela landet. Det finns många som engagerar sig i klimatfrågan och andra avgörande hållbarhetsfrågor för branschen och vi vill ge dessa nytänkande, viktiga och ofta utmanande projekt en möjlighet att få verklig effekt och chansen att driva branschen framåt”, säger Lidls Sverigechef Johan Augustsson i en kommentar. .
Ansökningarna kommer att bedömas av en extern expertpanel och mottagarna av medel kommer att presenteras den 12 november.
Läs mer om Lidls utlysning