Ta del av allt innehåll på Aktuell Hållbarhet
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag28.02.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Livsmedel

Så kan klimatskatt på livsmedel ge effekt

Publicerad: 16 Februari 2021, 10:29

En ny studie pekar ut vägen till ökad klimatnytta med en klimatskatt på livsmedel.

Foto: Getty Images/luoman

Att återföra skatteintkäkter från livsmedel till jordbruket skulle kunna öka klimatnyttan med en klimatskatt på mat.


Att återföra intäkterna från en klimatskatt på livsmedel till jordbruket kan ge ansenligt minskade utsläpp av växthusgaser. Det visar ny forskning från SLU, vilket innebär ett nytt beslutsunderlag för en livsmedelsskatt. Flera tidigare studier pekar nämligen på att konsumtionen av kött och andra matvaror är relativt okänslig för prishöjningar, vilket innebär att effekten av en skatt på utsläppen blir låg. Men ett kombinerat system med klimatskatt på livsmedel och återföring till jordbruket som stöd för återvätning av utdikade torvmarker skulle innebära klimatnytta, enligt den nya studien.

”Resultaten pekar på att införandet av en klimatskatt utan återföring minskar utsläppen från konsumtion med ca 0,4 miljoner ton. Återföring av skatteintäkterna som stöd till jordbruket för återvätning av dränerade torvmarker reducerar utsläppen med ytterligare drygt fem miljoner ton. Den relativt höga ersättningen per hektar torvmark innebär också att jordbrukarnas inkomster är högre med än utan ett kombinerat skatt- och återföringssystem”, skriver SLU i en kommentar.

Forskarna har utgått från en skatt som motsvarar den svenska koldioxidskatten på 1,15 kronor per kg koldioxidekvivalenter på konsumtion av livsmedel i Sverige. Ersättningen för återvätning av utdikade torvmarker sätts till samma belopp per kilo minskade utsläpp, vilket kan ge upp till cirka 30 000 kronor per hektar.

Läs mer om studien 

Daniel Boman

daniel.boman@aktuellhallbarhet.se

Dela artikeln:


Håll dig uppdaterad med vårt nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.